- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
433

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

433

den, hvilket er Tilbagegang, vundet ved paa en eller anden Maade
at faae Scenen flyttet fra Existents over i et phantastisk Medium.
Som Refignationen saae efter, at Jndividet havde den absolute
Retning mod det absolute Vel-og saa er Lidelsens Vedvaren
Sikkerheden for at Jndividet bliver i Stillingen og bevarer sig
i Stillingen· Den Umiddelbare kan ikke fatte Ulykken, han for-
nemmer den blot; Ulykken er saaledes stærkere end han, og dette
Forhold til Umiddelbarhedens Phantasie-Lidenskab er For-
tvivlelse. Ved det forkortede Perfpektiv fremstiller Digteren
dette ganske rigtigt i Phantasie-Mediet som var nu det Hele
forbi. J Existentfen viser dette sig anderledes, og her bliver den
Umiddelbare ofte nok latterlig ved en fruentimmeragtig Vrælen
i Øieblikket, der er glemt i næste Øieblik Naar saa Umiddel-
barheden i det existerende Jndivid har faaet en Skavank, et lille
Knæk: saa maa der hittes paa Udveie, da Scenen ikke er i Phan-
tasie-Mediet. Saa fremkommer den hele Skare af Erfarne og
Forstandige, af Lappeskræddere og Kjedelflikkere, der ved Hjælp
af Sandsynlighed og Trøstegrunde klinke Stumperne eller holde
Pjalterne sammen. Livet gaaer hen; hos de kloge Mænd af
geistlig eller verdslig Stand søger man Raad, og det Hele bliver
Kludderie: man slipper det Poetiske og griber ikke det Reli-
gieuse.

Religieust seet gjelder det nemlig, som sagt, om at fatte
Lidelsen og blive i den saaledes-, at der reflekteres paa Lidelsen
ikke fra Lidelsen. Medens saaledes den poetiske Frembringelse
ligger i Phantasie-Mediet, kan en Digter-Existents stundom
afgive et oonfmium til det Religieufe, skjøndt qvalitativt for-
skjelligt derfra. En Digter er ofte lidende i Existents, men det
der reflekteres paa er Digterværket som derved frembringes.
Den existerende Digter, der lider i Existentsen, fatter dog saa-
ledes heller ikke Lidelsen, han fordyber sig ikke i den, men i Lidel-
sen søger han bort fra Lidelsen og finder Lindring i den digteriske
Frembringelse, i den poetiske Anticipation af en fuldkomnere
(en lykkeligere) Tingenes Orden. Saaledes kan ogsaa en Skue-
spiller, især en comisk, stundom være lidende i Existents, men

S. Kierkegaard Vll 28

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0459.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free