- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
435

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

435

trykkets Sandhed, heller ikke Lidelsens Forfærdelse, men vel
Lidelsens pathetiske Virkelighed. Hvorledes, siger man, er dette
ikke Lidelsens Virkelighed, denne Rædsel? Nei, thi den Existe-
rende opfatter dog Lidelsen tilfældigtz som han abstrakt vil
afkaste Legemet, saaledes vil han ogsaa afkaste Lidelsen som
det Tilfældige, og det gjelder, at Lidelsens Virkelighed, som
den er for den Religieuse, vilde være en tung Lære.
Lidelsens Virkelighed betyder dens væsentlige Vedvaren,
og er dens væsentlige Forhold til det religieuse Liv. Æsthetisk
forholder Lidelse sig som tilfældig til Existentsen. Denne til-
fældige Liden kan derfor gjerne vedvare, men en Vedvaren
af hvad der forholder sig som det Tilfældige er ingen væsentlig
Vedvaren. Saasnart derfor den religieuse Taler bruger det
forkortede Perspektiv, hvad enten han nu concentrerer al Lidelse
i eet Øieblik, eller han aabner en smilende Udsigt til bedre
Tider: saa gaaer han tilbage til det Æsthetiske, og hans Op-
fattelse af Lidelse bliver en fingeret religieus Bevægelse Naar
Skriften siger, at Gud boer i et sønderknuset Hjerte, saa udtryk-
kes dermed ikke et tilfældigt transitorisk momentant Forhold
(i saa Fald var ogsaa det Ord: boer yderst uheldigt), men der-
imod Lidelsens væsentlige Betydning for Guds-Forholdet Hvis
derimod den religieuse Taler ikke er hjemmevant og heelbefaren
i det Religieuses Sphære, saa forstaaer han Ordet saaledes:
udvortes fra kommer en Ulykke og knuser Menneskets Hjerte,
da tager Guds-Forholdet sin Begyndelse, og saa, ja saa lidt
efter lidt, saa bliver den Religieuse nok lykkelig igjen — stop
lidt, bliver han lykkelig ved Guds-Forholdet? Thi saa bliver
han ogsaa i Lidelsen. Eller bliver han maaskee lykkelig ved at
arve en rig Onkel, eller ved at faae sig en ny Kjæreste, eller
ved Hjælp af den Subscription, hans Velærværdighed godheds-
fuldt aabnede i Adresseavisen? J saa Fald gaaer Talen tilbage-M

k) Saaledes gaaer den religieuse Tale ogsaa tilbage, naar en Mand

f. Ex. siger: ,,efter mange Vildfarelser lærte jeg endeligen for Alvor at holde

mig til Gud, og siden den Tid har han ikke forladt mig; min Handel florerer,

mine Foretagender have Fremgang, jeg er nu lykkelig gift og mine Børn
287

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free