- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
450

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

450

om Guds-Forholdets Lidelse. Han vilde maaskee af Ærbødighed
for Præsten og Præstens Værdighed ledes til at opfatte denne
Liden som en Misforstaaelse, eller som Noget, andre Men-
nesker vel ogsaa oplevede, men fandt saa let at overvinde, at
der end ikke taltes derom — indtil han med samme Forfærdelse,
som det vel første Gang er skeet, opdagede Anfægtelsens Cates
gorie. Lad ham saa pludseligen støde paa et af de gamle Op-
byggelsesskrifter, og der ganske rigtigt træffe Anfægtelsen skildret:
ja, saa vilde han vel glædes ligesom Robinson ved at møde
Fredag, men hvad mon han vilde dømme om det christelig-
religieuse Foredrag, han var vant at høre? Egentligen burde
det religieuse Foredrag være saaledes, at man ved at høre det
fik det nøieste Jndblik i samme Tids religieuse Vildfarelser og
i sig selv, som hørende til den Tid. Men hvad siger jeg; dette
Jndblik faaer man jo ogsaa ved at høre et religieust Foredrag,
der slet ikke ymter om Anfægtelser. Det forstaaer sig, Jndblikket
faaer man, men kun indirecte ved Foredraget·

Denne er altsaa Lidelsens væsentlige Vedvaren, dens
Virkelighed, hvormed den vedvarer selv hos den meest udvik-
lede Religieuse, selv om det var givet, at den Religieuse havde
gjennemkæmpet den Lidelse, der er Afdøen fra Umiddelbar-
heden. Lidelsen bliver altsaa ved saa længe Jndividet lever,
men for ikke at forhaste os med at recurrere til den sidste Lidelse,
ville vi standse Jndividerne i den første, thi dens Strid er saa
langvarig, og Tilbagefaldet til den saa hyppigt, at det vel sjeldent
lykkes et Individ at naae den igjennem, eller længe at have den
overvundet.

Denne Lidelses Grund er, at Jndividet i Umiddelbarheden
egentligen er absolut i de relative Formaal, dens Betydning
er Forholdets Omvenden, Afdøen fra Umiddelbarheden, eller
existerende at udtrykke, at Jndividet slet Intet formaaer, men
er Jntet for Gud, thi atter her er Guds-Forholdet kjendeligt
paa det Negative, og Selvtilintetgjørelsen den væsentlige Form
for Guds-Forholdet; og dette maa ikke udtrykkes i det Udvortes,
thi saa har vi Klosterbevægelsen, og Forholdet dog verdslig-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0476.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free