- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
491

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

491

Striden og Lidelsen i Jnderligheden vedbliver, saa længe vil
det ikke lykkes ham ganske at skjule Jnderligheden, men han
vil ikke udtrykke den ligefrem, og negativt forhindre det ved
Hjælp af det Humoristiske. En Iagttager, der gik ud mellem
Menneskene for at opdage den Religieuse, vilde derfor følge
det Princip, at Enhver, hos hvem han opdagede det Humos
ristiske, vilde blive gjort til Gjenstand for hans Opmærksomhed.
Men dersom han har gjort sig Jnderlighedens Forhold tyde-
lige, vil han ogsaa vide, at han kan blive narret, thi den Reli-
gieuse er ikke Humoristen, men i sit Ydre er han Humoristen.
Saaledes vilde en Iagttager, der søger den Religieuse og vil
kjende ham paa det Humoristiske, blive narret, hvis han traf
mig; han vilde finde det Humoristiske, men være narret, hvis
han gjorde nogen Slutning deraf, thi jeg er ikke den Religieuse,
men ene og alene Humorist· Maaskee mener Nogen, at det
er en skrækkelig Anmasselse at tillægge mig selv Navn af en
Humorist, og mener tillige, at hvis jeg virkeligen var en Humo-
rist, saa skulde han nok vise mig Hæder og Ære: jeg skal hverken
opholde mig derover eller derved, thi den, der gjør Indven-
dingen, er aabenbart antagende Humor for det Høieste Jeg
derimod siger jo, at uendeligt høiere end Humoristen er den
Religieuse striote sio diotus, og qvalitativ forskjellig fra
Humoristen. Og hvad det forresten angaaer, at han ikke vil
ansee mig for Humorist: nu vel, saa skal jeg være villig til at
overføre Jagttagerens Situation fra mig til den, der gjør Ind-

er Modsigelsen der igjen, liggende i den Dupplicitet, at han paa eengang
forholder sig som Digter og Iagttager til den Samme, altsaa som Digter
frembringer en Figur i Phantasie-Mediet (thi dette er jo Digter-Mediet)
og som Iagttager iagttaget den samme digteriske Figur i Existents-Mediet.
— Denne dialektifke Vanskelighed synes allerede Frater Taciturnus at
være bleven opmærksom paa, thi han har undgaaet Misligheden ved Experi-
mentets Form, han forholder sig heller ikke iagttagende til Experimentets
Quidam, men han omsætter sin Iagttagelse i psychologisk-digterisk Frem-
bringelse og rykker igjen denne Virkeligheden saa nær som muligt ved isteden-
for det forkortede Perspektiv tilnærmelsesviis at bruge Virkelighedens Længde-
maal og ved Experimentets Form-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0517.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free