- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
521

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

521

den Skyldens Bestemmelse til QvalitetssBestemmelse. Sat
sammen med det Comparative som Maalestok, bliver Skylden
en Qvantiterenz lige overfor den absolute Qvalitet bliver Skyl-
den dialektisk som Qvalitetssl

Barnagtigheden og den comparative Skyld-Bevidsthed er
kjendelig paa, at den ikke fatter Existentsens Fordring: at sætte
sammen. Saaledes er Barnagtighed i Forhold til Tænkning
kjendelig paa, at den kun tænker leilighedsviis, i Anledning as
Dit og Dat, og saa igjen over noget Andet, kjendelig paa, at
den i sidste Grund ikke har een Tanke, men mange Tanker.
Barnagtigheden i Forhold til Skyld-Bevidstheden antager, at
idag f.Ex. er han skyldig i Det og Det, saa gaaer der igjen
otte Dage, hvor han er uskyldig, men saa den niende Dag blev
det galt igjen. Den comparative Skyld-Bevidsthed er kjendelig
paa, at den har Maalestokken uden for sig; og naar Præsten
om Søndagen bruger en meget stor Maalestok (uden dog at
bruge Evighedens), synes det den Sammenlignende forskræk-
keligt, hvad han har forskyldt; i godt Selskab om Mandagen
synes det ham ikke saa slemt, og saaledes bliver det udvortes
Forhold bestemmende en aldeles forskjellig Opfattelse, der trods

«·) J det religieuse Foredrag findes stundom Exempler paa den mod-
satte Taktik, at den religieuse Taler, sammentordnende Skyld over Indi-
videts Hoved, vil tvinge ham comparativt ind i Skyld-Bevidsthedens Tota-
litet. Det lader sig netop ikke gjore; og jo mere der sammentordnes, jo afskye-
ligere han gjør ham fremfor andre Mennesker, desto mindre naaes det,
og naar han gestikulerer allerstærkest, er han længst derfra, ikke at tale om
det ironiske Jndblik det forunder i hans Velærværdigheds Sjels-Tilstand.
Det gaaer bedre paa en anden Maade, naar den religieuse Taler »ydmyg
for Gud, Underdanig under det Ethiskes kongelige Majestæt«, i Frygt og
Bæven selv for sit eget Vedkommende sætter Skylden sammen med Fore-
stillingen om en evig Salighed, saa Tllhoreren ikke hidses, men indirecte
paavirkes, idet det er ham, som talede Præsten kun om sig selv. Paa Tri-
bunen er det en ypperlig Gestus fordømmende at pege paa Catilina, som
han sidder der; paa Prædikestolen gaaer det bedre med at slaae sig selv for
Brystet, især naar Talen er om Skyldens Totalitet; thi naar Præsten slaaer
sig selv for Brystet, forhindrer han al Sammenligning, vil han pege paa
sig selv, saa har vi det Comparative igjen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0547.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free