- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
532

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

532

og det Indvortes det Udvortes, hvorved Judividets absolute
Forhold til det Absolute er afskaffet.

Som Opfattelsen af Skylden er lavere, saa svarer til enhver
saadan en Fyldestgjørelse som er lavere end hiin høieste Op-
fattelse, der er den evige Erindren, som derfor ingen Fyldest-
gjørelse accepterer, medens dog den tilgrundliggende Jmma-
nents, indenfor hvilken det Dialektiske er, er en anet Mulighed.

En lavere Fyldeftgjørelse er det borgerlige Begreb af Straf.
Dette Begreb svarer til denne eller hiin Skyld, og er derfor
aldeles uden for Totalitetsbestemmelsen.

En lavere Fyldeftgjorelse er det æsthetisk-metaphysiske
Begreb af Nemesis. Nemesis er udvortes dialektisk, er Udvor-
teshedens Conseqvents eller Naturretfcerdighed. Det Æsthe-
tiske er den uaabnede Jnderlighedz derfor maa det der er eller
skal være Jnderligheden vise sig udvortes. Det er som naar
i Tragedien den svundne Tids Helt viser sig som Aand for den
Sovende: Tilskueren maa see Aanden, skjøndt det at den viser
sig er den Sovendes Inderlighed. Saaledes ogsaa med Skyl-
dens Bevidsthed: Jnderligheden bliver Udvorteshed. Man
kunde derfor see Furierne, men netop denne deres Synlighed
gjør Jnderligheden mindre forfærdelig, og netop paa Grund
af deres Synlighed var der en Grændse for dem: i Templet
turde Furierne ikke komme ind. Naar man derimod tager Skyl-
dens Bevidsthed endog blot som Nag i Forhold til en enkelt
Skyld, saa er denne Skjulthed netop det Forfærdelige; thi
Nag kan Ingen see, og Nag gaaer med over enhver Dørtærskel.
Men Furiernes Synlighed udtrykker sindbilledligt Tommen-
surabiliteten mellem det Udvortes og det Indvortes, hvorved
Skyld-Bevidstheden endeliggjøres, og Fyldestgjørelsen ligger i
Timelighedens Strafslidelse, og Forsoningen ligger i Døden,
og Alt ender i den veemodige Opløftelse der er Dødens For-
mildelfe, at det Hele nu er forbi, og der var ingen evig Skyld.

En lavere Fyldestgjørelse er al selvgjort Poenitentse, ikke
blot fordi den er selvgjort, men fordi endog den meest begeistrede
Poenitentse dog endeliggjør Skylden ved at gjøre den commens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0558.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free