Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
546
tiviteten mellem Rigere og Fattigere ikke comisk, men dersom
det er Regne-Penge er det comisk at der er en Relativitet. Naar
der til Grund for Menneskenes travle Løben omkring ligger
en Mulighed af at undgaae Faren, er Travlheden ikke comisk,
men dersom det f. Ex. er paa et Skib der synker, er der noget
Comisk i al denne Renden omkring, thi Modsigelsen er, at trods
al Bevægelse bevæger man sig ikke bort fra det Sted, hvor
Undergangen er.
Den skjulte Inderlighed maa ogsaa opdage det Comiske,
ikke derved at den Religieuse er forskjellig fra Andre, men der-
ved, at han, skjøndt tungest besværet ved at bære Skyldens
evige Erindren, er ligesom alle Andre. Han opdager det Comiske,
men da han i den evige Erindren bestandigt forholder sig til
en evig Salighed, er det Comiske et bestandigt Forsvindende.
Mellcmsaetning mellem A og B.
Det fremsatte Problem (cfr. andet Afsnit, Cap. 1V.) var
et existentielt, og som saadant pathetisk-dialektisk. Den første
Deel (A) er behandlet, den pathetiske Deel: Forholdet til en
evig Salighed. Nu skal der gaan over til det Dialektiske (B),
der er det Afgjørende for Problemet. Thi den Religieusitet,
som hidtil er behandlet, og som fremtidigen for Kortheds Skyld
vil forekomme under Benævnelsen: Religieusiteten A, er ikke
den specifik christelige. Paa den anden Side er det Dialektiske
kun forsaavidt det Afgjørende, som det sættes sammen med det
Pathetiske til ny Pathos.
J Almindelighed er man ikke samtidigen opmærksom paa
begge Dele. Det religieuse Foredrag vil representere det Pathe-
tiske og slaae en Streg over det Dialektiske, og er derfor, hvor
velmenende det end er, stundom en confus tumultuarisk Pathos
af Allehaande, Æsthetik, Ethik, Religieusitet A og Christendom,
er derfor stundom selvmodsigende, ,,men der er deilige Steder
deri," især deilige for Den, som skal handle og existere derefter.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>