- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
558

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

558

vakt — især naar han begynder at skimte, thi saa er han virkelig
latterlig. J vor Tid, hvis Tolerance eller Jndifferentisme er
saa stor, var det vist slet ikke umuligt for en virkelig Christen,
der strceng mod sig selv ikke befatter sig med at dømme Andre,
at kunne faae Lov til at leve hen i Fred; men det forstaaer sig,
Martyriet i sig selv: at troe mod Forstand vilde han alligevel
have. Men Alt hvad der er anmassende, naar det saa oven-
ikjøbet er selvmodsigende, er comisk. Lad os tage et Par Exempler
fra mindre Livsforhold, hvad Anvendelsen angaaer bestandig
dog mindende om den absolute Forskjel, om at der ingen Ana-
logie er til det Paradox-Religieuses Sphcere og Anvendelsen
derfor, naar den er forstaaet, en Tilbagekaldelse· En Mand
indretter sit Liv paa en egen Maade, som efter hans Kjendskab
til sig selv, til sine Evner, sine Feil o.s. v. baade er ham den
tjenligste og forsaavidt ogsaa den behageligste; derfor kan det
jo godt være, at denne Leveviis og iscer dens conseqvente Gjen-
nemførelse ved første Øiekast eller for mangen anden Betragt-
ning af Livet der har et andet Synspunkt, kan vise sig latterlig:
hvis han er en anmassende Person, skal naturligviis hans scerlige
Leveviis udraabes som en høiere Forstand o. s. v.; hvis han der-
imod er en Alvorlig, saa vil han rolig høre paa Andres Opfat-
telse, han vil ved den Maade, paa hvilken han indlader sig i
Samtale desangaaende, vise, at han selv meget godt kan indsee
det Comiske, der kan være for Trediemand — og derpaa vil
han ganske rolig gaae hjem og følge sin efter nøie Kjendskab til
sig selv fattede Leveplan. Saaledes ogsaa med En, der i Sand-
hed er Christen, naar vi erindre, at der ingen Analogie er. Han
kan meget godt have Forstand (ja, han maa da have den for at
troe mod Forstand), han kan bruge den i alle andre Forhold,
bruge den i Omgang med Andre (som det da ogsaa er en Jncow
seqvents at ville samtale med Nogen, som ikke har den høiere
Forstand, naar man selv vil bruge den høiere Forstand, thi
Samtale er Udtrykket for det Almene, og Forholdet mellem
En der har den høiere Forstand og et almindeligt Menneske
vil vcere en Apostels eller en absolut Lærers, men ikke et Med-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0584.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free