- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
566

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

566

den historiske Udvorteshed er i næste Moment kun at naae
approximando.

Historikeren søger at naae den størst mulige Vished, og
Historikeren er ikke i nogen Modsigelse, thi han er ikke i Liden-
skab; i det Høieste har han Forskerens objektive Lidenskab, men
han er ikke i subjektiv Lidenskab. Han tilhører som Forsker en
større Stræben fra Slægt til Slægt, det er ham bestandigt
objektivt, videnskabeligt af Vigtighed at komme Visheden saa
nær som muligt; men det er ham ikke subjektivt vigtigt. Hvis
det, hvad der da er en Feil hos en Forsker, pludseligen f. Ex.
blev ham reent personligt en Æressag at skaffe absolut Vished
om Det og Det: saa vilde han hjemfalden til en retfærdig Neme-
sis opdage, at al historisk Viden kun er en Approximation. Dette
er ingen Forkleinelse af den historiske Forsken, men det belyser
netop Modsigelsen i at bringe Subjektivitetens yderste Liden-
skab i Forhold til noget Historisk, hvilket er den dialektiske Mod-
sigelse i Problemet, der dog ikke taler om nogen uberettiget
Lidenskab, men om den dybeste af alle. — Philosophen søger
at gjennemtrænge den historiske Virkelighed med Tanken, han
er objektivt beskjæftiget med dette Arbeide, og i Forhold til
som det lykkes ham, bliver den historiske Detaille ham mindre
vigtig. Heri atter ingen Modsigelse.

Modsigelsen fremkommer først, idet Subjektet i sin subjek-
tive Lidenskabs Yderste (i Bekymringen for en evig Salighed)
skal begrunde denne paa en historisk Kundskab, hvis Maximum
bliver en Approximation. Forskeren lever roligt hen; i hans
subjektive Væren og Existeren gjør Det ham hverken fra eller
til, som beskjæftiger ham objektivt og videnskabeligtl Dersom
det antages, at En paa een eller anden Maade er i subjektiv
Lidenskab, og Opgaven da er, at opgive denne: saa vil Mod-
sigelsen ogsaa forsvinde. Men at fordre den størst mulige subjek-
tive Lidenskab indtil at hade Fader og Moder, og saa sætte
denne sammen med en historisk Kundskab, der i sit Maximum
kun kan blive en Approximation: det er Modsigelsen. Og Mod-
sigelsen er igjen et nyt Udtryk for, at det at existere er paradox

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0592.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free