- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
568

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

568

om han var et ægte eller et nægte Barn, og hele hans Lidenskab
hang ved denne Æressag, og Forholdet var saaledes at der ikke
var en Domstol eller en anden tilfældig Jnstants der endeligen
afgjorde Sagen, hvorved han muligen kunde finde Hvile: mon
han skulde kunne finde den Vished, der var nok for hans Liden-
skab, om endog den Vished fandtes, der var nok for den spids
findigste Jurist og for en Objektiv? Dog vilde vel den Elskende
og den for sin Ære Bekymrede stræbe at opgive denne Liden-
skab, trøstende sig i det Evige, som er saligere end den ægteste
Fødsel, som er Forelskelsens egen Salighed, hvad enten nu hun
var elsket eller ikke elsket. Men Bekymringen for en evig Salig-
hed lader sig ikke opgive, i Forhold til den har han jo ikke noget
Evigt at trøste sig med; og dog skal han begrunde sin evige
Salighed paa noget Historisk, hvorom Kundskaben i Maximum
er en Approximation·

Anmærkning. Man sammenligne hermed »Smulerne«
Cap.111., 1V., V. passim· —— Den objektive Opfattelse af Chri-
stendommen forskylder den Vildelse og Vildledelse, at man ved
objektivt at faae at vide hvad Christendom er (saaledes som en
Forsker, en Vidende faaer det af Undersøgelsens, Kundskabens,
Belærelsens Vei) bliver en Christen (der begrunder sin Salig-
hed paa Forholdet til dette Historiske). Man udelader netop
Vanskeligheden, eller man antager, hvad Bibel-Theorien og
Kirke-Theorien i Grunden antager, at vi saadan Alle ere saadan
hvad man kalder Christne, og nu skal vi bag efter (thi dengang
vi blev det, var det ikke saa fornødent) objektivt have at vide,
hvad det egentlige Christelige er (formodentligen for at ophøre
at være Christne, hvad man jo ogsaa blev saa nemt, at man
end ikke behøvede at vide hvad Christendom var, altsaa for at
ophøre at være Christne og blive Forskere). Vanskeligheden
(der vel at mærke væsentligen er den samme i enhver Gene-
ration, saa det nu og Aar 1700 o. s. f. er ligesaa vanskeligt at
blive det som i den første Generation, og som i enhver Genera-
tion, hvor Christendommen indføres i et Land) ligger i subjek-
tivt at ville eftertragte Kundskab om det Historiske i Interesse
af sin evige Salighed; og Den som ikke har denne høieste sub-
jektive Lidenskab, han er ikke en Christen, thi, som tidligere etsteds
blev sagt, en objektiv Christen er netop en Hedning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0594.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free