- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
587

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

587

en Orthodox. Det er meget rigtigt af den Orthodoxe at ville
fkrue Prier op, men Differents-Værdien forvirrer Alt, thi
Disferents-Genialiteten er ikke vanskelig for Geniet og er umulig
for Andre. Troen gjøres rigtigt til det Vanskeligste af Alt, men
qvalitativ-dialektisk o: lige vanskelig for Alle, og det er den
ethiske Bestemmelse i Troen, der hjælper her, thi denne for-
mener ganske simpelt den ene Troende at være nysgjerrig og
comparativ, den forbyder al Sammenligning mellem Mand
og Mand, og saa bliver det lige vanskeligt for Alle. —- En saa-
dan barnagtig Orthodoxie har ogsaa faaet henledt en afgjørende
Opmærksomhed paa, at Christus ved sin Fødsel blev svøbt i
Klude og lagt i en Krybbe, kort, paa det Fornedrende i, at han
kom i en Tjeners ringe Skikkelse, og troer, at dette er Paradoxet
i Modsætning til at være kommen i Herlighed. Confusion. Para-
doxet ligger hovedsageligen i, at Gud, den Evige, er bleven til
i Tiden som et enkelt Menneske. Om dette enkelte Menneske
er en Tjener eller en Keiser, gjør hverken fra eller til, det er
ikke mere adæqvat for Gud at være Konge end at være Tiggerz
det er ikke større Fornedrelse for Gud at blive en Tigger end at
blive en Keiser. Man gjenkjender strax det Barnlige; thi netop
fordi Barnet ingen udviklet Forestilling eller virkelig Forestil-
ling har om Gud (men kun Phantasie-Jnderligheden), saa kan
det ikke blive opmærksomt paa det absolute Paradox, men har
en rørende Forstaaelse af det Humoriftiske: at den Mægtigfte
af Alle, den Almægtige (dog uden nogen afgjørende Tanke-
Bestemmelfe, og derfor kun eventyrligt forskjellig fra hvad det
staaer paa lige Linie med, at være Konge og Keiser) ved Fød-
felen lægge-3 i en Krybbe og svøbes i Klude. Urgerer derimod
den barnagtige Orthodoxie denne Fornedrelse som Paradoxet:
saa viser den eo ipso, at den ikke er opmærksom paa Para-
doxet. Hvad hjælper saa al dens Forsvarenl Er det givet og
antaget, at det er let at forstaae, at Gud bliver et enkelt Men-
neske, saa Vanskeligheden først ligger i det Næste, at han bliver
et ringe og foragtet Menneske: faa er Christendommen i summa
summarum Humor. Humor bortleder lidt af Opmærksomheden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0613.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free