- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
588

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

588

fra det Første: Bestemmelsen Gud, og accentuerer nu: at den
Største, den Mægtigste, der er større end alle Konger og Kei-
sere, at han blev den Ringeste. Men den Bestemmelse: den
Største, den Mægtigste, der er større end alle Konger og Keisere,
er en meget ubestemt Bestemmelse, er Phantasie og ingen
Qvalitets-Bestemmelse som det at være Gud. J det Hele er det
mærkeligt, hvorledes Orthodoxien, naar det kniber, bruger
Phantasie — og faa frembringer den største Virkning. Men
som sagt, den Største, den Mægtigste, der er større end alle
Konger og Keisere, er derfor ikke Gud. Vil man tale om Gud,
saa sige man: Gud. Det er Qvaliteten. Vil Præsten sige Evig-
hed, saa sige han: Evighed, og dog siger han stundom, naar
han rigtigt skal sige Noget: i alle Evigheders Evigheders Evig-
hed. Men er Christendommen Humor, saa er Alt forvirret, saa
ender det med, at jeg bliver en af de bedste Christne; thi som
Humorist betragtet er jeg ikke daarlig, men daarlig nok til at ansee
dette saa humoristisk som muligt i Sammenligning med at være
Christen, hvad jeg ikke er. — En barnagtig Orthodoxie accen-
tuerer Christi Lidelse vildledende. J de meest eventyrlige Bestem-
melser, som ingenlunde egne sig til at paabyde den menneske-
lige Forstand Taushed, da det tvertimod falder den let nok
at indsee, at det er Galimathias, accentueres Lidelsens Frygte-
lighed, Christi fine Legeme, der lider saa uhyre; eller der accen-
tueres qvantiterende og comparativt, at han, der var saa hellig,
den reneste og uskyldigste af Alle, at han maatte lide. Det Para-
doxe er, at Christus er kommen til Verden for at lide. Tages
dette bort, saa indtager uden videre en Landstorm af Anas
logier Paradoxets uindtagelige Befæstning At den Uskyldige
kan i Verden komme til at lide (Heroer i Jntellectualitet, Kunst,
Sandhedens Martyrer, Qvindelighedens stille Martyrer o. s. v.),
er slet ikke absolut paradox, men humoristisk· Men Martyrernes
Bestemmelse, da de kom ind i Verden, var ikke at lide; deres
Bestemmelse var den og den, og i at fuldbyrde denne maatte
de lide, bære Lidelse, gaae iDoden Men Lidelsen er ikke Idag.
Religieusiteten fatter Lidelsen, bestemmer den teleologisk for

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0614.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free