- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
590

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

590

tasiens Inderlighed længes det efter disse Billeder — nu, og
lad os saa ikke glemme Pebernødderne og al den anden Her-
lighed, der falder af i den Anledning; thi lad os fremfor Alt
ikke blive gamle Labaner, der lyve om Barndommen, der til-
lyve sig selv dens Overspændthed og fralyve Barndommen
dens Virkelighed I Sandhed, det maatte være en Døgenicht,
der ikke finder det Barnlige rørende, og yndigt, og livfaligtz
en Humorist skulde man dog vel heller ikke ville mistænke for
Miskjendelse af Barndommens Realitet, han Erindringernes
ulykkelige-lykkelige Elsker. Men det er visseligen ogsaa en blind
Veileder, der paa nogensomhelst Maade vil sige, at dette er den
afgjørende Opfattelse af Christendommen, der blev Jøder en
Forargelse og Græker en Daarskab. Christus bliver Gudebarnet,
eller for det lidt ældre Barn den venlige Skikkelse med det milde
Aasyn (den mythiske Commenfurabilitet), ikke Paradoxet, hvem
Ingen kunde see Noget paa (ligefrem forstaaet), end ikke Døberen
Johannes (cfr. Ioh. Ev. 1, 31.33.), end ikke Disciplene, før
de bleve gjorte opmærksomme (Ioh. Ev. 1, 36· 42.); hvad Efaias
har forudsagt i 53, 2. 3. 4, især i 4. Barne-Opfattelsen af Christus
er væsentligen Phantasie-Anskuelsens, og Phantasie-Anskuelsens
Idee er Eommensurabiliteten, og Commensurabiliteten er
væsentligen Hedenskab, den være forresten Magt, Herlighed,
Skjønhed, eller indenfor en lidt humoriftisk Modsigelse, der
dog ikke er et virkeligt Skjul, men et let gjennemskueligt Incog-
nito. Commenfurabiliteten er den ligefremme Kjendelighed.
Tjenerens Skikkelse er da Incognitoet, men det milde Aasyn
er den ligefremme Kjendelighed Som allevegne saa ogsaa her,
der er en vis Orthodoxie, der naar den skal til at slaae rigtigt
stort paa ved store Festligheder og afgjørende Leiligheder, bona
tide tager lidt Hedenskab til Hjælp — og faa lykkes det aller-
bedst. En Præst holder sig maaskee jævnt hen til daglig Brug
i de strenge og rigtige orthodoxe Bestemmelser, men hvad skeer,
en Søndag skal han gribe sig an. For ret at vise hvor levende
Christus staaer for ham, skal han aabne os et Indblik i sin Sjel.
Nu er det rigtigt. Christus er Troens Gjenstand, men Tro er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0616.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free