- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
600

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

600

vedblive at være det, og det allerfarligste Sandsebedrag er at
blive saaledes sikker i at være det, at man skal til at værge hele
Christenheden mod Tyrken — istedenfor at værge om Troen i
sig mod det Sandsebedrag om Tyrken.

2) Man siger: nei, ikke enhver Antagelse af den christne
Lære gjør En til Christen. Det det især kommer an paa er Til-
egnelsen, at man tilegner sig og fastholder denne Lære ganske
anderledes end noget Andet, at man vil leve i den og døe i den,
vove sit Liv for den o. s. v.

Dette seer ud som det var Noget. Den Categorie: ganske
anderledes er imidlertid en temmelig maadelig Categorie, og
den hele Formel, der gjør et Forsøg paa at bestemme det at
være Christen noget mere subjektivt, er hverken det Cne eller
det Andet, undgaaer paa en Maade Vanskeligheden med Approxi-
mationens Distraction og Svig, men mangler categorisk Bestem-
melse. Den Tilegnelsens Pathos, om hvilken her er Tale, er
Umiddelbarhedensz man kan lige saa godt sige, at en begeistret
Elsker forholder sig saaledes til sin Elskov: fastholder og tilegner
sig den ganske anderledes end noget Andet, vil leve i den og
døe i den, vove Alt for den. Forsaavidt er der altsaa ingen
væsentlig Forskjel mellem en Elsker og en Christen i Henseende
til Inderlighed, og man maa da igjen recurrere til det Hvad,
som er Læren, og saa gaae vi igjen ind under Nr.1.

Det gjelder nemlig om at selve Tilegnelsens Pathos i den
Troende bestemmes saaledes, at den ikke kan forvexles med nogen
anden Pathos. Deri har nemlig den mere subjektive Opfattelse
Ret, at det er Tilegnelsen, der gjør Udslaget, men den har Uret
i Bestemmelsen af Tilegnelsen, som ingen specifik Forskjel har
fra al anden umiddelbar Pathos.

Dette skeer heller ikke, naar man bestemmer Tilegnelsen
som Tro, men strax igjen giver Troen Farten og Retningen
hen til Forstaaelsen, saa Troen bliver en midlertidig Funktion,
hvorved man midlertidig fastholder hvad der skal blive Gjen-
stand for Forstaaelsen, en midlertidig Funktion, hvormed fat-
tige Folk og dumme Mennesker maae nøies, medens Privats

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0626.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free