- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Syvende Bind /
602

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

602

der blandt de Dobte kun ere saa faae Christne, at næsten alle,
paa en lille udødelig Skare nær, ere Aandløse og døbte Hedninger-
hvilket synes at tyde paa, at Daaben ikke kan være det Afgjø-
rende i Henseende til at blive Christen, end ikke efter Deres
Anskuelses Næste, der i det Første urgere den som afgjørende
i Henseende til at blive Christen.

Subiektivt bestemmes det at være Christen saaledes:

Afgjørelsen ligger i Subjektet, Tilegnelsen er den paradoxe
Inderlighed, der er specifik fra al anden Inderlighed Det at
være Christen bestemmes ikke ved Christendommens Hvad, men
ved den Christnes Hvorledes. Dette Hvorledes kan kun passe
til Eet, til det absolute Paradox. Der er derfor ingen ubestemt
Talen om at det at være Christen er at antage og antage og
ganske anderledes antage, at tilegne sig, at troe, at tilegne sig
i Troen ganske anderledes (lutter rhetoriske og fingerede Bestem-
melser); men det at troe er specifik bestemmet forskjelligt fra
al anden Tilegnelse og Inderlighed Tro er den objektive Uvis-
hed med det Absurdes Frastød, fastholdt i Jnderlighedens Liden-
skab, der netop er Jnderlighedens Forhold potentseret til sit
Høieste Denne Formel passer kun paa den Troende, paa ingen
Anden, ikke paa en Elsker, eller en Begeistret, eller en Tænker,
men ene og alene paa den Troende, der forholder sig til det
absolute Paradox.

Troen kan derfor heller ikke være nogen midlertidig Funks
tion. Den som indenfor en høiere Viden vil vide sin Tro som
et ophævet Moment: han er eo ipso ophørt at troe. Troen
maa ikke nøies med Uforstaaelighedenz thi netop Forholdet
til eller Frastødet fra det Uforstaaelige, det Absurde, er Udtryk-
ket for Troens Lidenskab.

Ved denne Bestemmelse af det at være Christen er for-
hindret, at Approximationens lærde eller bekymrede Over-
veien lokker Jndividet paa Afveie, saa han bliver lærd istedenfor
at blive Christen, og i de fleste Tilfælde halvstuderet istedenfor

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/7/0628.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free