- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Ottende bind /
19

(1920-1926) Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

19

den samme Nærhed ved Striden, den samme Fjernhed i For-
staaelsen. Saaledes er denne Forfatter bestandig Virkeligheden
lige nær og lige fjern, han er den i Opfattelsen nærmere end en
Digter og i den forklarede Gjengivelse mindre fjern end en Digter;
thi Forsatterens Livs-Anskuelse ligger i Confiniet mellem det
Æsthetiske hen til det Religieuse. Der, hvor Poesien væsent-
ligen hører op, begynder denne Forfatter. Thi Poesien for-
soner ikke væsentligen med Virkeligheden, den forsoner
gjennem Phantasien med Phantasiens Idealitet, men denne
Forsoning er netop i det virkelige Jndivid den nye Splid med
Virkeligheden. Et Kjendskab til Virkelighedens Smerte, som
det ikke kan komme frem i Poesien, (sordi den mindre intensiv
end Fortvivlelsen har Tidens og Virkelighedens Dialektik)
finder sin Forsoning i en Beroligelse, som Poesien (striote sjo
diota) ikke kan tilegne fig, netop fordi det er en Forsoning med
Virkelighed. Men i Fortællingerne opgiver Forfatteren sig
aldrig selv en saadan Virkelighedens Smerte, at den kun kunde
finde sin Beroligelse i afgjort religieuse Bestemmelser og i det
Religieuses Idealitet. Enhver Livs-Anskuelse veed Udveien,
og er kjendelig paa, hvilken Udvei den veed. Digteren veed
Phantasiens Udvei; denne Forfatter veed Virkelighedensz
den Religieuse veed det Religieuses. Livs-Anskuelsen er Ud-
veien, og Fortællingen er Veien. Paa Kategoriernes Forhold
seer man let, at Jngen kan saaledes forsone med Virkeligheden
som denne Forfatter, netop fordi hans Udvei er Virkeligheden.
Frembringelsens Mesterskab ligger i, at dette intetsteds læres,
men bestandigt skeer, bliver til, at der i Begivenheds og Per-
sonligheds Gjennemsigtighed vindes den Ro, i hvilken For-
tællingen ender. — At forøvrigt denne Forfatter maatte udmærke
sig ved Troskab mod sig selv, er ikke psychologisk vanskeligt at
forklare, uden at dog denne ophøiede Lethed gjør Troskaben
mindre beundringsværdig Hverdags-Historien (eller Hverdags-
Hiftorierne) viser sig let som en anden Modenheds Frugt, og
netop derfor kan der ikke være Tale om de Kriser og afgjørende
Forandringer, hvilke en Forfatter, der begynder med en første
2d-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/8/0027.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free