- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
22

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

22

Hjerte; saaledes maa man ogsaa sige om et Menneskes Kjerligs
hed: skal den virkelig bære Frugt, og altsaa være kjendelig paa
Frugten, da maa den først sætte Hjerte. Thi vistnok udgaaer
Kjerligheden fra Hjertet, men lad os ikke ilsomt derover glemme
dette Evige, at Kjerligheden sætter Hjertet. Et ubestemt Hjertes
flygtige Rørelser har vel ethvert Menneske, men det i den For-
stand at have Hjerte af Naturen er uendelig forskjelligt fra det
i Evighedens Forstand at sætte Hjerte. Og hvor sjeldent er maa-
skee ikke just dette, at det Evige faaer saa megen Raadighed
over et Menneske, at Kjerligheden i ham kommer til evigt at
fæstne sig, eller til at sætte Hjerte. Dog er dette den væsentlige
Betingelse for at bære Kjerlighedens egne Frugt, paa hvilken
den kjendes· Som nemlig Kjerligheden selv ikke er til at see,
derfor er det jo man maa troe paa den, saaledes er den heller
ei ubetinget og ligefrem til at kjende paa nogen dens Yttring
som saadan. — Der er intet Ord i det menneskelige Sprog,
ikke eet eneste, ikke det helligste, om hvilket vi kunne sige: naar
et Menneske bruger dette Ord, saa er derved ubetinget beviist,
at der er Kjerlighed i ham. Tvertimod, det er endog saa, at
et Ord af Een kan forvisse os om, at der er Kjerlighed i ham,
og det modsatte Ord af en Anden kan forvisse os om, at der
ligeledes er Kjerlighed i ham; det er saa, at det ene og samme
Ord kan forvisse os om, at der boerKjerlighed i den Ene, som
sagde det, og ikke i den Anden, som dog sagde det samme Ord.
— Der er ingen Gjerning, ikke een eneste, ikke den bedste, om
hvilken vi ubetinget tør sige: Den, som gjør dette, han beviser
ubetinget derved Kjerlighed. Det beroer paa, hvorledes Gjer-
ningen gjøres. Der er jo Gjerninger, som i særlig Forstand
kaldes Kjerlig·hedsgjerninger. Men sandeligen, fordi En giver
Almisse, fordi han besøger Enken, klæder den Nøgne, dermed
er hans Kjerlighed endnu ikke beviist eller kjendelig; thi man
kan gjøre Kjerlighedsgjerninger paa en ukjerlig ja endog paa
en selvkjerlig Maade, og naar saa er, er Kjerlighedsgjerningen
dog ingen Kjerlighedens Gjerning. Du har vist oftere seet dette
·3ørgelige, Du har maaskee ogsaa stundom grebet Dig selv deri,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/9/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free