- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
31

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

31

svaret, hvis han paa saadan Maade vil misbruge sit Forhold
til Dig.

Altsaa —- ,,som Dig selv«. Dersom den listigste Bedrager,.
der nogensinde har levet (eller vi kunne jo digte ham endnu
listigere end han nogensinde har levet), for om muligt at faae
Loven til at gjøre mange Ord og til at blive vidtløftig, thi da
har Bedrageren snart seiret, vilde vedblive Aar ud og Aar ind
,,sristende" at spørge den ,,kongelige Lov-O ,,hvorledes skal jeg
elske min Næste?« da skal det ordknappe Bud uforandret ved-
blive at gjentage det korte Ord ,,som Dig selv«. Og dersom
nogen Bedraget — bedrog sig selv hele Livet igjennem ved
allehaande Vidtlgftigheder denne Sag betrceffende, da skal
Evigheden blot foreholde ham det korte Lovens Ord ,,som Dig
selv«. Sandeligen Jngen skal kunne undflye Budetz kommer
dets ,,som Dig selv« Selvkjerligheden saa nær paa Livet som
muligt, saa er ,,Næsten" atter en Bestemmelse, der i Nærgaaen-
hed er Selvkjerligheden saa livsfarlig som muligt. At det er
en Umulighed at snoe sig derfra, indseer Selvkjerligheden selv.
Den eneste Udflugt er, hvad jo ogsaa Pharisceeren i fin Tid,
for at gjore sig retfærdig, forsogte: at lade det være tvivlsomt,
hvo Ens Næste er —- for at faae ham fra Livet.

Hvo er da Ens Næste? Ordet er aabenbart dannet af
Nærnieste, altsaa er Næsten Den, der er Tig nærmere end
alle Andre, dog ikke i Forkjerlighedens Forstand; thi at elske
Den, der i Forkjerlighedens Forstand er En nærmere end alle
Andre, er Selvkjerlighed — ;,gjøre ikke ogsaa Hedningerne det
Samme?" Næsten er da Dig nærmere end alle Andre. Men
er han Dig ogsaa nærmere end Du er Dig selv? Nei, det er han
ikke, men han er just, eller han skal just være Dig lige saa nær.
Begrebet ,,Næste" er egentligen Fordoblelsen af Dit eget Selv;
,,Næsten" er hvad Tænkerne vilde kalde det Andet, Det, hvorpaa
det Selviske i Selvkjerligheden skal prøves. Forsaavidt behøver,
for Tankens Skyld, Næsten end ikke at være til. Om et Menneske-
levede paa en ode Øe, dersom han dannede sit Sind efter Bndet,.
saa vilde han, ved at forsage Selvkjerligheden, kunne siges at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free