- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
36

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

36

i Dybsindighedens eller den menneskelige Sammenlignings
Forstand er vanskeligt at forstaae, men hvad der dog ikke opkom
i noget Menneskes Hjerte. Det er ikke egentligen vanskeligt at
forstaae, naar det er blevet sagt, og det vil jo ikkun forstaaes
for at ndøvesz men det opkom ikke i noget Menneskes Hjerte.
Tag en Hedning, som ikke er forvaent ved at have lært tanke-
løst at ramse det Christelige, eller forvænt ved den Indbildning
at være en Christen — og dette Bnd ,,Du skal elske« vil ikke
blot sorbause ham, men det vil oprøre ham, det vil være ham
til Forargelse Just derfor passer igjen paa dette Kjerlighedens
Bud, hvad der er det Christeliges Kjende »Alt er blevet nyt«·
Budet er ikke i tilfældig Forstand noget Nyt, ei heller i Nys-
gjerrighedens Forstand en Nyhed, ei heller i Timelighedens
Forstand noget nyt Noget. Kjerlighed har der været til ogsaa
i Hedenskabetz men det, at sknlle elske, er en Evighedens For-
andring — og Alt er blevet nyt. Hvilken Forskjel mellem
hiint Følelsens og Dristens og Tilbøjelighedens og Liden-
skabens, kort hiint Umiddelbarhedens Spil af Kræfter, hiin
Poesiens besjnngne Herlighed i Smiil eller i Taarer, i Ønske
eller i Savn, hvilken Forskjel mellem dette og Evighedens,
Befalingens Alvor i Aand og Sandhed, i Oprigtighed og Selv-
fornegtelse!

Men den menneskelige Utaknemmelighed, o, hvad har den
en saa kort Hukommelse! Fordi det Høieste nu tilbydes Enhver,
saa tager man det hen som Ingenting, sandser Jntet derved
end sige at man gjør sig Rede for dets dyrebare Beskaffenhed
ret som tabte det Høieste Noget derved, at Alle have eller kunne
have det Samme. See, dersom en Familie er i Besiddelse af
een eller anden kostbar Skat, som staaer i Forhold til en bestemt
Begivenhed, da fortæller fra Slægt til Slægt Forældrene Bør-
nene og Børnene igjen deres Børn, hvorledes det er gaaet til
Men fordi Christendommen nn gjennem saa mange Aarhundreder
er bleven hele Slægtens Eiendom, skal derfor al Tale forstnmme
om, hvilken Evighedens Forandring der med Christendommen
foregaaer i Verden? Er ikke enhver Slægt lige nær, det er, lige

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:09:12 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free