- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
37

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

37

forpligtet til at gjøre sig dette tydeligt? Er Forandringen mindre
mærkelig, fordi det er atten Aarhundreder siden? Er det da
ogsaa nu blevet mindre mærkeligt, at der er en Gud til, fordi
der i flere Aartusinder have levet Slægter, som troede paa ham,
er det derfor blevet mindre mærkeligt for mig — dersom jeg
ellers troer det? Og er det for Den, der lever i vor Tid, atten
Aarhundreder siden, at han blev Christen, fordi det er atten
Aarhundreder siden Christendommen indkom i Verden? Og
dersom det ikke er slet saa længe siden, saa maa han dog vel
kunne huske, hvorledes han var, forend han blev Christen, og
altsaa vide, hvilken Forandring der foregik med ham — dersom
den Forandring er foregaaet med ham, at han blev Christen.
Saa der altsaa ikke behøves verdenshistoriske Skildringer af
Hedenskabet, som var det atten Aarhundreder siden Hedenskabets
Undergang; thi slet saa længe siden er det dog vel ikke, da baade
Du, m.T., og jeg have været Hedninger, have været det, ja
— dersom vi ellers ere blevne Christne·

Og dette er just den sørgeligste og den ugudeligste Art
Bedrag, ved Uskjonsomhed at lade sig bedrage for det Høieste,
som man mener at besidde, ak, og see, man besidder det dog ikke.
Thi hvad er vel den høieste Besiddelse, hvad er Besiddelsen af
Alt, naar jeg aldrig faaer det rette Indtryk af, at jeg besidder
det, og af hvad det er jeg besidder! Fordi Den, som haver de
jordiske Goder, efter Bibelens Ord, skal være som Den, der
ikke haver dem, mon det derfor ogsaa er rigtigt i Forhold til
det Høieste: at have det og dog være som Den, der ikke haver
det? Mon det er rigtigt, dog nei, lader os ikke bedrage ved Spørgs-
maalet, som var det muligt at have det Høieste paa den Maade,
lader os ret betænke, at det er en Umulighed. De jordiske Goder
ere det Ligegyldige, og derfor lærer Skriften, at de, naar de
besiddes, skulle besiddes som det Ligegyldigez men det Høieste
hverken kan eller skal besiddes som det Ligegyldige· De jordiske
Goder ere i udvortes Forstand en Virkelighed, derfor kan
man besidde dem, medens og skjøndt man er som Den, der ikke
haver dem; men Aandens Goder ere kun i det Indvortes, ere

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free