- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
64

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

64

en heel Deel, saa er det christelig Kjerlighed Saaledes er baade
det Digteriske og det Ehristelige blevet forvirret, og Det, som
er traadt isteden, er hverken det Digteriske eller det Christe-
lige· Lidenskab har altid denne ubetingede Eiendommelighed,
at den udelukker det Tredie, det vil sige det Tredie er Forvir-
ringen. At elske uden Lidenskab er en Umulighed; men For-
skjellen mellem Elskov og christelig Kjerlighed er derfor ogsaa
Lidenskabens eneste mulige evige Forskjel. En anden Forskjel
mellem Elskov og christelig Kjerlighed lader sig ikke tænke. Der-
som derfor et Menneske vil mene, paa eengang at kunne forstaae
sit Liv ved Hjælp af Digteren og ved Hjælp af Christendommens
Forklaring, vil mene at kunne forstaae disfe tvende Forklaringer
sammen — og da saaledes, at der blev Mening i hans Liv:
faa er han i en Vildfarelse. Digteren og Christendommen for-
klare lige det Modsatte; Digteren forguder Tilbøieligheden og
har derfor, da han bestandigt kun tænker paa Elskov, fuld Ret
i at sige, at det at befale Kjerlighed er den største Taabelighed
og den urimeligste Tale; Christendommen, som bestandigt kun
tænker paa den christelige Kjerlighed, har dog vel ogsaa fuld
Ret, naar den støder Tilbøieligheden fra Thronen og sætter
dette ,,skal« isteden,

Digteren og Christendommen forklare lige det Modsatte,
eller nøiagtigere udtrykt, Digteren forklarer egentligen Intet,
thi han forklarer Elskov og Venskab — i Gaader, han forklarer
Elskov og Venskab som Gaader, men Christendommen forklarer
Kjerligheden evigt. Deraf seer man igjen, at det er en Umulig-
hed paa eengang at leve efter begge Forklaringer, thi den størst
mulige Modsætning mellem tvende Forklaringer er dog vel
den, at den ene ingen Forklaring er og den anden er Forklaringen
Elskov og Venskab, som Digteren forstaaer det, indeholder derfor
heller ingen sædelig Opgave. Elskov og Venskab er Lykke;
det er en Lykke, digterisk forstaaet, (og visseligen, Digteren for-
staaer sig ypperligt paa Lykke) den høieste Lykke at blive for-
elsket, at finde denne eneste Elskede; det er en Lykke, den næsten
ligesaa store Lykke, at finde denne enefte Ven. Opgaven kan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free