- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
66

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

66

Næsten er jo alle Mennesker. Forvexler Du et andet Menneske
med Næsten, da ligger Feiltagelsen ikke paa sidste Sted, thi
det andet Menneske er jo ogsaa Næsten, Feiltagelsen ligger i
Dig, at Tu ikke vil forstaae, hvo Næsten er. Frelser Tu i Morke
et Menneskes Liv, sormenende, at det er Tin Ven —- men det
var Din Næste, saa er dette ingen Feiltagelse; ak, det er jo
derimod just en Feiltagelse, om Du kun vil frelse Din Ven.
Beklager Din Ven sig over, at Du, som han mener det, ved en
Feiltagelse gjør for Næsten, hvad han meente Du kun vilde
gjøre for ham, ak, da vaer Tn rolig, det er Din Ven, der tager feil-

Stridspunktet mellem Tigteren og Christendommen lader
sig da ganske nøiagtigt bestemme saaledes: Elskov og Ven-
skab er Forkjerlighed og Forkjerligheds Lidenskab;
den christelige Kjerlighed er Selvsornegtelfens Kjerlighed, derfor
borger dette ,,skal". At afmatte disse Lidenskaber er Forvir-
ringen. Men Fortjerlighedens lidenskabelige Grændselosefte i
at udelukke er, kun at elske een Eneste; Selvsornegtelfens Grændse-
loseste i at hengive sig er, ikke at udelukke een Eneste.

Man har til andre Tider, hvor man dog gjorde Alvor af
at forstaae det Christelige ind i Livet, meent, at Christendom-
men havde Noget mod Elskov, fordi den er begrundet paa en
Drist, man meente, at Christendommen, der, som Aand, har
sat Splid mellem Kde og Aand, hadede Elskov som Sandse-
lighed. Men dette var en Misforstaaelse, en Aandighedens
Overspcendthed Tet lader sig desuden ogsaa let vise, at Chri-
stendommen er meget langtfra nfornuftigt at ville ophidfe det
Sandselige mod et Menneske selv ved at lcere ham Overspaendts
hed; siger ikke Paulus, at det er bedre at gifte sig end at lide
Bryndel Nei, netop fordi Christendommen i Sandhed er Aand,
derfor forstaaer den ved det Sandselige noget Andet, end hvad
man ligefrem kalder det Sandselige, og saa lidet som den har
villet forbyde Menneskene at spise og drikke, lige saa lidet har
den taget Forargelse af en Trist, Mennesket jo ikke har givet
sig selv. Ved det Sandselige, det Kjodelige forstaaer Christen-
dommen det Selviskez der lader sig heller ingen Strid tcenke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free