- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
72

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

72

i en stor Vildfarelse. Nei, dersom En er forelsket og saaledes,
at Digteren vilde udsige om ham ,,han er virkelig forelsket«,
ja, da kan Kjerligheds-Budet forandres lidt, naar der tales til
ham, og dog sige det Samme. Kjerlighedsbudet kan til ham
sige: elsk Din Næste, som Du elsker den Elskede. Og dog, elsker
han da ikke den Elskede ,,som sig selv", hvad Budet, der taler
om Næsten, befaler? Visseligen gjør han det, men den Elskede
han elsker ,,som sig selv« er ikke Næsten, den Elskede er det andet
Jeg. Enten vi tale om det første Jeg eller om det andet Jeg,
dermed ere vi ikke komne Næsten et Skridt nærmere; thi Næsten
er det første Du. Den i strengeste Forstand Selvkjerlige elsker
i Grunden ogsaa det andet Jeg, thi det andet Jeg er ham selv.
Og dog er dette vel Selvkjerlighed. Men i samme Forstand
er det Selvkjerlighed at elske det andet Jeg, som er den Elskede
eller Vennen. Og som Selvkjerlighed i strengeste Forstand er
bleven betegnet som Selvforgndelse, saaledes er Elskov og Ven-
skab (som Digteren forstaaer det, og med hans Forstaaelse staaer
og falder denne Kjerlighed) Afgudsdyrkelse. Thi i sidste Grund
er Kjerlighed til Gud det Afgjørende, fra den stammer Kjerlig-
hed til Næsten, men dette anede Hedenskabet ikke. Man udelod
Gud, man gjorde Elskov og Venskab til Kjerlighed, og afskyede
Selvkjerlighed. Men det christelige Kjerligheds-Vud befaler at
elske Gud høiere end Alt, og saa at elske Næsten. J Elskov og
Venskab er Forkjerligheden Mellembestemmelse, i Kjerlighed
til Næsten er Gud Mellembestemmelsen, elsk Gud høiere end
Alt, saa elsker Du ogsaa Næsten og i Næsten ethvert Menneske;
kun ved at elske Gud høiere end Alt kan man i det andet Men-
neske elske Næsten Det andet Menneske, dette er Næsten, der
er det andet Menneske i den Forstand, at det andet Menneske
er ethvert andet Menneske. Saaledes forstaaet havde altsaa
Talen Ret, naar den i Begyndelsen sagde, at hvis et Menneske
i eet eneste andet Menneske elsker Næsten, saa elsker han alle
Mennesker.

Kjerlighed til Næsten er derfor den evige Lige-
lighed i at elske, men den evige Ligelighed er Forkjerlighedens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free