- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
82

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

82

lighed til Næsten er der kun eet Spørgsmaal, det om Kjerligs
heden, og der er kun eet Evighedens Svar: denne er Kjerligs
hedenz thi denne Kjerlighed til Næsten forholder sig ikke som
en Art til andre Arter as Kjerlighed Elskov bestemmes ved Gjen-
standen, Venskab bestemmes ved Gjenstanden, kun Kjerlighed
til Næsten bestemmes ved Kjerligheden. Da Næsten nemlig er
ethvert Menneske, ubetinget ethvert Menneske, faa er jo alle
Forskjelligheder borttagne fra Gjenstanden, og denne Kjerligs
hed altsaa just kjendelig paa, at dens Gjenstand er uden nogen
Forskjellighedens nærmere Bestemmelse, hvilket vil sige, at
denne Kjerlighed kun kjendes paa Kjerligheden. Er dette ikke
den høieste Fuldkommenhed? Thi forsaavidt Kjerligheden kan
kjendes paa og maa kjendes paa noget Andet, saa er dette Andet,
i selve Forholdet, ligesom en Mistanke til Kjerligheden, at den
ikke er omfattende nok og forsaavidt heller ei i evig Forstand
uendelig; dette Andet er et Kjerligheden selv ubevidst Anlæg
til Sygelighed J denne Mistanke boer derfor skjult den Angest,
som gjør Elskov og Venskab afhængig af sin Gjenstand, den
Angest, som kan antænde Jversygen, den Angest, som kan bringe
til Fortvivlelse. Men Kjerlighed til Næsten er uden Forholdets
Mistanke, og kan derfor heller ikke blive Mistænksomhed i den
Elskende. Dog er denne Kjerlighed ikke stolt uafhængig af sin
Gjenstand, dens Ligelighed fremkommer ikke derved, at Kjer-
ligheden stolt vender tilbage i sig selv ved Ligegyldighed mod
Gjenstanden, nei, Ligeligheden fremkommer derved, at Kjer-
ligheden ydmygt vender sig ud efter, omfattende Alle, og dog
elskende Hver især, men Ingen særligen.

Lad os tænke paa, hvad der i den foregaaende Tale blev
udviklet om, at det, at Kjerligheden i et Menneske er ham en
Trang, er Udtrykket for Rigdom. Jo dybere altsaa denne Trang
er, desto større Rigdom; er Trangen uendelig, da er Rigdom-
men det ogsaa. Naar nu Kjerlighedens Trang i et Menneske
er til at elske een Eneste, saa maa man, selv om man indrømmer,
at denne Trang er en Rigdom, dog derhos sige, at han virkeligen
trænger til dette Menneske. Naar derimod Kjerlighedens Trang

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free