- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
89

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

89

som den Fornemme og Mcegtige, fordi ethvert Menneske paa
sin forskjellige Maade kan tabe sin Sjel ved ikke christeligt at
ville opløfte sig over Jordlivets Forskjellighed, ak og fordi det
skeer paa begge og paa de forskjelligste Maader: derfor er det,
at ville elske Næsten, ofte udsat for dobbelt ja fleerdobbelt Fare.
Enhver, der fortvivlet har klamret sig til een eller anden af
Jordlivets Forskjelligheder, saa han har sit Liv i den — ikke i
Gud, han fordrer ogsaa af Enhver, der hører til samme For-
skjellighed, at han med ham skal holde sammen —— ikke i det
Gode (thi det Gode danner intet Sammenhold, forener hverken
to eller hundrede eller alle Mennesker i Sammenhold), men
i et ugudeligt Sammenhold mod det Almene-Menneskelige;
den Fortvivlede kalder det Forrcederie, at ville have Fællesskab
med andre, med alle Mennesker. Paa den anden Side, disse
andre Mennesker ere igjen forskjelliggjorte i andre Timelighedens
Forskjelligheder, og misforstaae det maaskee da, om Nogen,
som ikke hører til deres Forskjellighed, vil holde med dem. Thi
betrceffende Jordlivets Forskjelligheder er der ved Misforstaael-
sen, besynderligt nok, paa eengang Strid og Enighed: den Ene
vil have een Forskjellighed bort, men han vil have en anden
sat isteden· Forskjellighed kan jo som Ordet siger betyde det
meget Forskjellige, det Allerforskjelligstez men Enhver, der
strider paa den Maade mod Forskjelligheden, at han vil have
een bestemt bort og en anden isteden, han kæmper jo sor For-
skjelligheden. Den, der saa vil elske Næsten, Den, der altsaa
ikke bekymrer sig om at faae denne eller hiin Forskjellighed
bort, eller verdsligt om at saae alle bort, men gudeligt om at
gjennemtrænge sin Forskjellighed med den christelige Ligelig-
heds saliggjorende Tanke: han bliver let som Den, der ikke
passer ind her i Jordlivet, end ikke i den saakaldte Christenhed,
han bliver let udsat for Angreb fra alle Kanter, han bliver let
som et fortabt Faar blandt rivende Ulve. Overalt hvor han seer
hen, møder han naturligviis Forskjellighederne (thi, som sagt,
intet Menneske er det rene Menneske, men den Christne opløftet
sig over Forskjellighederne); og De, som verdsligt have klamret

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0097.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free