- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
99

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

99

ei heller rige Naboer, paa det de ikke skulle indbyde Dig igjen
og Dig skee Vederlag. Men naar Du gjor et Gjestebud, da byd
Fattige, Kroblinger, Halte, Blindez« thi her er jo ikke blot det
Ord ,,Gjestebud« brugt saaledes, men der er endog i Begyndelsen
brugt et mindre festligt Udtryk «Middags· eller AftenssMaals
tid«, og forst, da Talen er om at indbyde Fattige og Krøblinge,
forst da bruges Ordet ,,Gjestebud«. Synes det Dig ikke, at
det er, som vilde Christus antyde, at det, at indbyde Fattige og
Kroblinge, ikke blot er hvad vi skulle gjøre, men tillige noget
langt Festligere end at spise til Middag eller Aften med Venner
og Fruender og rige Naboer, hvad man ikke maa kalde et Gjeste-
bud, thi at indbyde de Fattige, det er at gjore Gjestebud. Men
jeg indseer vel, at vor Sprogbrug er forskjellig, thi ifølge den
almindelige Sprogbrug er det nok omtrent Fortegnelsen paa
dem, som indbydes til et Gjestebud: Venner, Brodre, Fraender,
rige Naboer — som kunne gjøre Gjengjeld Men saa nøie-
regnende er den christelige Ligelighed og dens Sprogbrug, den
fordrer, ikke blot, at Du skal bespise de Fattige, den fordrer,
at Du skal kalde det et Gjestebud. Dog, dersom Du i det daglige
Livs Virkelighed vil staae strengt paa denne Sprogbrug, og
ikke mene, at det i christelig Forstand er ligegyldigt, under hvilket
Navn Maden anrettes for de Fattige, saa vil Menneskene vel
lee Dig ud. Men lad dem kun lee, de loe ogsaa af Tobiasz thi
det, at ville elske Næsten, er altid udsat for dobbelt Fare, som vi
see af Tobice Exempel. Herskeren havde under Livsstraf for-
budet at begrave de Dodez men Tobias frygtede Gud mere
end Herskeren, elskede de Afdode mere end Livet: han begrov
dem, Dette var den første Fare. Og da saa Tobias vovede
denne Heltebedrift — saa »beloe hans Naboer ham« (Tobias
2, 8). Det var den anden Fare . . . . Saaledes Manden, der
gjorde Gjestebudetz m.T-, synes det Dig ikke, at han har Ret?
Men skulde der dog ikke være noget Andet at indvende mod
hans Adfcerd? Thi, hvorfor saa stridigt kun at indbyde Halte
og Fattige, og derimod ligesom med Flid, ja ligesom paa Trods

at lade være at indbyde Venner og Fraender, han kunde jo have
sk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free