- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
114

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114

er et spildt Øieblik og mere end blot Tidsspilde, at enhver anden
Yttring af den er Sinkelse og Tilbagegang. Dette er just udtrykt
i vor Textes Ord:

chrlighcd cr Lovcns Fylde,
og dette Ord ville vi nu gjøre til Gjenstand for Betragtningen

Dersom altsaa Nogen spørger ,,hvad er Kjerlighed«, faa
svarer Panlus ,,den er Lovens Fylde«, og i samme Øieblik er
ved Svaret ethvert yderligere Spørgsmaal forhindret. Thi
Loven, ak, den er allerede en vidtløftig Sag, men at opfylde
Loven — ja, Du indseer selv, skal dette naaes, da er der intet
Øieblik at spilde. Der er vistnok mangen Gang i Verden nys-
gjerrigt blevet spurgt ,,hvad er Kjerlighed«, og faa har der mangen
Gang været en Orkeslos, der svarende indlod sig med den Nys-
gjerrige, og disse Tvende, Nysgjerrigheden og Orkeslosheden,
syntes saa godt om hinanden, de kunne næsten ikke blive kjede
af hinanden eller af at spørge og svare. Men Panlus indlader
sig ikke med Sporgeren, allermindst paa Vidtloftigheder, tvert-
imod han fanger ved sit Svar, han fanger Spørgeren i Lydig-
hed under Loven, han giver ved Svaret øieblikkeligt Retningen
og giver Fart til at handle derefter. Dette er ikke blot Tilfældet
med dette Panli Svar, men det er Tilfældet med alle Pauli Svar
og med alle Christi Svar; denne Maade at svare paa, at svinge
af fra Spørgsmaalets Retning mod det Fjerne for øieblikkeligt
at bringe Spørgeren Opgaven, hvad han har at gjøre, saa nær
paa Livet som muligt, er netop eiendommeligt for det Christe-
lige. Hiin eenfoldige Vise i Oldtiden, der i Erkjendelsens Tjeneste
dømte Hedenfkabet, han forstod den Kunst at spørge, ved Spørgs-
maalet at fange hver Svarende i Uvidenhedenz men det Christe-
lige, der ikke forholder sig til en Erkjenden, men til en Handlen,
har den Eiendommelighed, at svare og ved Svaret at fange
Enhver til Opgaven. Derfor var det for Pharisæere og Spids-
findige og Ordklovere og Grublere saa farligt at spørge Chri-
stnsz thi vel fik Sporgeren altid Svar, men han fik tillige ved

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:09:12 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free