- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
162

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

162

at forvandle til en Sainvittigheds-Sag, da vel Elskov, der er
grundet i Drift og Tilbøielighed; thi Drift og Tilbøielighed
synes netop at være sig selv nok for Afgjørelsen af det Spørgs-
maal, om den er tilstede eller ikke, og synes forsaavidt at gjøre
Indsigelse mod det Ehristelige, ligesom det Ehristelige mod den.
Naar nemlig tvende Mennesker elske hinanden, hvad de jo selv
bedst maae vide, og der ellers Intet er til Hinder for Foreningen,
hvorfor da gjøre Vanskeligheder, som dog Christendommen gjor,
ved at sige: nei, de maae sorst have svaret paa det Spørgsmaal,
om de have beraadsort sig med Gud og deres Samvittighed
Christendommen vil aldrig gjore Forandringer i det Udvortes,
den vil hverken asskaffe Dristen eller Tilbøieligheden, den vil
blot gjore Uendelighedens Forandring i det Indvortes-.

Og Uendelighedens Forandring (hvilken er Jndvorteshedens
skjulte Menneske, der har Retningen indefter mod Guds-For-
holdet og deri er forskjellig fra den Jndvorteshed, der har Ret-
ningen ud efter) vil Christendommen overalt gjøre, derfor ogsaa
forvandle al Kjerlighed til Samvittigheds-Sag. Derfor betragter
man det Christelige urigtigt ved at mene, at det er en enkelt
Art af Kjerlighed, det nndtagelsesviis vil gjøre til Samvittig-
heds-Sag. Man kan overhovedet heller ikke gjore noget Enkelt
til en Samvittigheds-Sag; enten maa man gjøre Alt dertil,
som Christendommen gjor, eller slet Intet. Det er med Sam-
vittighedens inderlige Kraft til at udbrede sig, ligesom med Guds
Allestedsncerværelse: man kan ikke indskrænke den til et enkelt
Sted og sige, at Gud er allestedsnærværende paa dette enkelte
Sted; thi det er netop at negte hans Allestedsnærværelse. Og
saaledes ogsaa at indskrænke Samvittigheds-Forholdet til noget
Enkelt er overhovedet at negte Samvittigheds-Forholdet.

Dersom vi ville tænke os et Begyndelsespunkt i Christen-
dommens Lære om Kjerlighed (o1n det end er umuligt at fast-
holde et Begyndelsespunkt i et Kredsløb), saa kan man ikke
sige, at Christendommen begynder med at gjøre Elskov til Sam-
vittigheds-Sag, som havde dette Anliggende først og fremmest
tildraget sig den Læres Opmærksomhed, der har ganske andet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0170.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free