- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
169

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

169

Verdsligt forstaaet vilde det ogsaa være langt sikkrere for at faae
det afgjort og for at være ganske sikker paa, at der er en Gud
til, at have et Billede as ham stillet op — saa kunde man da
see, at han var til? eller at en Afgud var til? som dog heller ikke
er til. Verdsligt vilde det ogsaa have været langt sikkrere, at
Christus paa udvortes Maade, maaskee ved pragtfuldt Optog,
havde søgt at vise, hvo han var, istedenfor at paatage sig en
ringe Tjeners Skikkelse, uden engang at være paafaldende der-
ved, saa han saae ganske ud som et andet Menneske, og verdsligt
aldeles forfeilede sin Opgave: men dette er just Anfægtelsen,
hvori Troen forsøges Og saaledes ogsaa i Forhold til den chri-
stelige Opfattelse af Kjerlighed Verdslig Misforstaaelse trænger
paa, for at faae det ndtrykt i det Udvortes, at Kjerlighed christe-
ligt er Aands Kjerlighed — ak, men dette kan ikke udvortes
udtrykkes i nogen Udvorteshed, thi det er netop Judvorteshed.
Men dette er Verdsligheden til Forargelse, som alt Christeligt,
og derfor ligesom det Modsatte, at Christendommen gjor et
vilkaarligt udvortes Tegn til den eneste Afgjørelse i det Udvortes,
som Vandet i Daaben. Verden er bestandig stik imod; der hvor
Christendommen vil have Jndvorteshed, der vil den verdslige
Christenhed have Udvorteshed, og der hvor Christendommen vil
have Udvortes·hed, der vil den verdslige Christenhed have Ind-
vorteshed, hvad der lader sig forklare af, at overalt hvor det
Christelige er, er Forargelsen stillet ved Ziden af.

Dog kjender Christendommen kun een Art af Kjerlighed:
Aands-Kjerlighed, men denne kan ligge til Grund for og være
tilstede i enhver anden Yttring af Kjerlighed Hvor forunder-
ligtl Thi denne det christelige Livs Tanke har noget tilfælles
med Dødens Tanke. Tænk Dig et Menneske, der paa eengang
vilde samle Indtrykket af alle de Livets Forskjelligheder mellem
Menneske og Menneske, som han havde seet, og da, idet han
opregnede dette, vilde sige: ,,,,alle disse forskjellige Mennesker
seer jeg, men jeg seer ikke Mennesket-C Ligesaa er det med den
christelige Kjerlighed i Forhold til de forskjellige Arter af Kjer-
lighed, den er i dem alle, det vil sige, den kan være, men den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free