- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
226

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

226

foriiodent gjordes, skulde vi derfor heller ikke tage i Betænk-
ning, under Ansvar paa høieste Sted, i christelige, just i
christelige Prædikener at prædike mod Christendo1mnen. Thi
vi vide heelt vel, hvor Ulykken i disfe Tider stikker: at man ved
gjækkelig og indsmigrende Søndags-Tale har faaet Christen-
dommen narret ind i et Sandsebedrag, og os Mennesker ind i
den Indbildning, at vi saadan ere Christne. Dog, hvis et Men-
neske meente at holde en Blomst i sin Haand, en Blomst, som
han halvt forfængeligt, halvt tankeløst forlystede sig med at
betragte ——— og da Nogen, med Sandhed vel at mærke, raabte
til ham »Ulyksalige, Du seer ikke, at det er et uhyre skarpt slebent,
tveægget Redskab, Dn holder i Din Haand": mon han ikke et
Øieblik vilde blive forfærdet! Men, men — mon Den, der med
Sandhed sagde det, bedrog ham eller Sandheden? Thi atter
dette vilde dog kun være at sætte ham sastere i Misforstaaelsen,
hvis En vilde minde hiint Menneske om, at den Blomst, han
holdt i sin Haand, var ingen simpel eller almindelig Blomst,
men den høist sjeldne. Nei, Christendommen er ikke i men-
neskelig Forstand den høist sjeldne Blomst, ei heller den aller-
sjeldneste — saa bliver Talen dog, hedensk og verdsligt, indenfor
den blot menneskelige Forestilling Christendommen er, gud-
dommeligt forstaaet, det høieste Gode, og derfor tillige, men-
neskelig forstaaet, et uhyre farligt Gode, fordi den, blot men-
neskeligt forstaaet, er saa langtfra at være den sjeldne Blomst,
at den er Forargelse og Daarskab, nu som engang i Begyndelsen
og saa længe Verden bestaaer.

Overalt hvor det Christelige er, er Forargelsens Mulighed,
men Forargelse er den høieste Fare. Enhver, der i Sandhed
har tilegnet sig det Christelige eller Noget af det Christelige,
han har ogsaa maattet gaae Forargelsens Mulighed saaledes
forbi, at han har seet den, og med den for Øie — valgt det
Christelige Skal der tales om det Christelige, maa Talen bestan-
digt holde Forargelsens Mulighed aaben, men altfaa kan den
aldrig komme til ligefremt at anbefale Christendommen, saa
Forskjellen mellem Talerne blot vilde være den, at een gjorde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:09:12 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0234.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free