- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
260

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

260

hed saa skuffende, at der intet ubetinget Kjende er, fordi der
med hver det Sandes eller her med hver den sande Kjerlig-
heds Yttring bliver Muligheden af et Bedrag til, som svarer
ganske til denne." Og saaledes er det ogsaa, saaledes skal det
være. Just fordi Tilværelsen skal prove ,,Dig", prøve ,,Din«
Kjerlighed, eller om der er Kjerlighed i Dig, jnst derfor sætter
den Dig ved Forstandens Hjælp det Sande og Bedraget i de
hinanden modsatte Muligheders Ligevægt, at det, idet ,,Du"
nu dømmer, det er, idet Du nu i at dømme vælger, maa blive
aabenbart, hvad der boer i Dig. Ak, Mangen mener, at Dom-
men er Noget, der forestaaer paa hiin Side Graven, og saaledes
er det ogsaa; men man glemmer, at Dommen ligger langt
nærmere, at den i hvert Øieblik foregaaer, fordi Tilværelsen i
hvert Øieblik, Du lever, dommer Dig, da det at leve er at dømme
sig selv, at blive aabenbar. Just derfor maa Tilværelsen være
saaledes indrettet, at Du ikke ved Hjælp af en Bidens Tilfor-
ladelighed skulker Dig fra at aabenbare Dig selv i at dømme
eller i, hvorledes Du dommer Naar da Bedraget og det Sande
er sat i hinanden modsatte Muligheders Ligevægt, saa er Afgjørel-
sen den: om der nu i Dig er Mistroiskhed eller Kjerlighed Thi
see, En siger ,,selv hvad der viser sig som den reneste Følelse
kunde dog være et Bedrag-« — nn ja, det er muligt, det skal være
muligt: ,,ergo vælger jeg Mistroiskhed, eller Jntet at troe",
det er, han gjor sin Mistroiskhed aabenbar. Lad os vende Slut-
ningen om ,,Sandhed og Falskhed strække ubetinget lige langt,
altsaa kan det være muligt, at selv hvad der viser sig som den
nedrigste Adfærd kunde være reen Kjerlighed« — nu ja, det
er muligt, det skal være muligt: ergo vælger den Kjerlige at
troe Alt, det er, han gjør sin Kjerlighed aabenbar. En For-
tumlet mener rigtignok, at Tilværelsen er et temmelig plumret
Element: o, ikke Havet er saa gjennemsigtigtl Kan derfor Nogen
bevise, at man slet Intet skal troe paa Grund af Bedragets
Mulighed, saa kan jeg bevise, at man skal troe Alt —- paa Grund
af Bedragets Mulighed. Mener Nogen, at man ikke skal troe
end ikke det bedste Menneske, thi det var dog muligt, at han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0268.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free