- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
284

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

284

værende kan det ikke faae fat paa, og det Forbigangne er jo
forbi) eller i Muligheden. Det Forbigangne er det Virkelige,
det Tilkommende det Mulige; evigt er det Evige det Evige,
i Tiden er det Evige det Mulige, det Tilkomuiende Vi kalde
jo derfor den Dag imorgen det Tilkonimende, men ogsaa det
evige Liv kalde vi det Tilkommende. Det Mulige er som saadant
altid et Dobbelt, og det Evige forholder sig i Mulighed ligeligt
til dens Dobbelthed. Fra den anden Side, naar Mennesket,
hvem det Mulige angaaer, forholder sig ligeligt til det Muliges
Dobbelthed, saa sige vi: hau forventer. At forvente inde-
holder i sig den samme Dobbelthed som det Mulige har, og at
forvente er at forholde sig til det Mulige reent og blot som
saadant. Derpaa deler Forholdet fig, efterfom det forventende
Menneske vælger. At forholde sig forventende til det Godes
Mulighed er at haabe, hvad just derfor ikke kan være nogen
timelig Forventning, men er et evigt Haab. At forholde sig
forventende til det Ondes Mulighed er at frygte. Men saavel
den Haabende som den Frygtende er forventende. Dog saa
snart Valget er gjort, er det Mulige forandret, thi det Godes
Mulighed er det Evige. Det er kun i Beroringeus Øieblik, at
det Muligcs Dobbelthed er ligelig; ved deu Afgjørelse at vælge
Haabet afgjor man derfor uendeligt mere end det synes, thi
det er en evig Afgjørelse Kun i den blotte Mulighed, altsaa
for den blot eller ligegyldigt Forventende er det Godes og det
Ondes Mulighed ligelig; i Forskjelliggjorelsen (og Valget er
jo forskjelliggjorende) er det Godes Mulighed mere end Mulig-
hed, thi den er det Evige. Deraf kommer det, at Den, som
haaber, aldrig kan bedragesz thi at haabe er at forvente det
Godes Mulighed, men det Godes Mulighed er det Evige.
Saaledes maa man uoiagtigere bestemme, hvad det er at
haabe; i den almindelige Sprogbrug kalder man ofte Det Haab,
som ingenlunde er Haab, men Ønske, Længsel, længselsfuld
Forventning snart af det Ene, snart af det Andet, kort eu For-
ventendes Forhold til det Mangfoldiges Mulighed. Saa-
ledes forstaaet (naar Haab egentligen blot betyder Forventning)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0292.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free