- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
386

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

886

,,nei, Kjere, det er en lille Misforstaaelse, og Misforstaaelse
maa der ikke være mellem os, Du skal ikke takke mig, men Du
skal takke Gud, dersom den da er saa stor, som Du mener. Naar
Du gjor det, saa er Du ogsaa sikkret for enhver Feiltagelse;
thi sæt, at Din Lykke saa dog ikke var saa stor, saa var det dog
en stor Lykke, at Du takkede Gud for den." — Dette er, hvad
der er uadskilleligt fra al sand Kjerlighed: hellig Undseelse.
Thi Qvindens Undseelse er over det Jordiske, og i Undseelsen
foler hun sig netop hoiere, medens Modsigelsen smerter; men
den hellige Undseelse er ved, at der er en Gud til, og i Und-
seelsen foler Mennesket sin Ringhed. Saasnart den fjerneste
Hentydning vil minde om hvad Blufærdighed er uvidende om,
saa er i Qvinden Undseelsen; men saasnart et Menneske i For-
holdet til et andet Menneske betænker, at der er en Gud til,
saa er den hellige Undseelse der. Man er ikke undseelig for det
andet Menneske, men for den Tredie, der er tilstede, eller man
er undseelig for det andet Menneske, forsaavidt man betænker,
hvad denne Tredies Tilstedeværelse gjor det andet Menneske
til. Dette er jo saaledes endog i menneskelige Forhold. Thi
naar To tale med hinanden, og Kongen er tilstede som den Tredie,
men kun kjendt af den Ene, saa er denne Ene noget anderledes,
thi han er noget undseelig — for Kongen. Tanken om Guds
Tilstedeværelse gjor Mennesket undseelig i Forhold til det andet
Menneske, thi Guds Tilstedeværelse gjør de Tvende væsent-
ligen lige. Hvad Forskjel der saa end forresten er mellem to Men-
nesker, om det saa var, menneskelig talt, den meest himmel-
raabende: dette har Gud i sin Magt at sige: ,,naar jeg er til-
stede vil dog vel Jngen understaae sig at være vidende om
denne Forskjel, det var jo i min Nærværelse at staae og tale
med hverandre, som var jeg ikke tilstede."

Men naar den Kjerlige selv er den Undseelige, naar han
neppe tor loste sit Øie for at see paa den Overvundne, hvor
kan det saa være ydmygende at være den Overvundne! Et
Menneske er jo undseelig, naar en Anden seer paa ham; men
naar denne Anden, som ved at see paa ham skulde gjøre ham

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0394.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free