- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
426

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

426

geren med sit Blik lærer ham, at alt Dette bruges for at opdrage
Barnet. Saaledes indbilder ogsaa den Ældre sig let, at hvad
han har med Verden at skaffe, det er Virkeligheden; men Gud
opdraget ham til at forstaae, at alt Dette benyttes blot til Op-
dragelsen. Saaledes er Gud Opdragerenz hans Kjerlighed er
den største Mildhed og den største Strenghed. Det er som i Natu-
rens Forhold, hvor Tyngden tillige er Letheden. Himmellegemet
svæver let i det Uendelige — ved Tyngden; men kommer det
ud af sin Bane, bliver det altfor let, saa bliver Letheden Tyng-
den, og det falder tungt — ved Letheden. Saaledes er Guds
Strenghed i den Kjerlige og Ydmyge Mildhed, men i den Haard-
hjertede er hans Mildhed Strenghed. Det, at Gud har villet
frelse Verden, denne Mildhed, bliver jo i Den, som ikke vil mod-
tage Frelsen, den høieste Strenghed, en endnu større Strenghed,
end om Gud aldrig havde villet det, men blot vilde dømme
Verden. See, dette er Eenheden af Strenghed og Mildhed,
det, at Du i Alt forholder Dig til Gud, den største Mildhed og
den største Strenghed.

Naar Du derfor hører nøie efter skal Du selv i hvad der
allerbestemtest maa kaldes Evangelium, høre Strengheden med.
Naar der saaledes siges til Høvidsmanden fra Capernaum
,,Dig skee, som Du troede", ja der kan jo intet gladere Budskab
tænkes, intet mildere, mere forbarmende Ord! Og dog, hvad
siges der? Der siges, ,,Dig skee, som Du troede,-. Ville vi anvende
disse Ord paa os selv, maae vi sige, ,,Dig skeer, som Du troer,
har Du Troen til Frelse, saa frelses Du-. Hvor mildt, hvor
forbarmende! Men er det nu ogsaa vist, at jeg har Troen —
thi den Kjendsgjerning, at Hovidsmanden troede, kan jeg dog
vel ikke uden videre overføre paa mig, som havde jeg Troen,
fordi Hovidsmanden havde den. Lad os tænke, at En spurgte
Christendommen ,,er det nu ogsaa vist, at jeg har Troen?«,
saa vilde Christendommen svare ,,Dig skeer som Du troer« ——
eller hvad mon Christus vilde have tcenkt, om Høvidsmanden,
istedenfor at komme troende til ham, var kommen til ham for
saadan underhaanden at faae at vide, om han havde Troen!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 13:53:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/9/0434.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free