- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Niende Bind /
427

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

427

,,Dig skeer som Du troer«, det vil sige, det er evigt vist, at Dig
skeer som Du troer, det indestaaer Christendommen Dig for;
men det, om Du, netop ,,Du", har Troen, horer dog vel ikke
med til Christendommens Lære og Forkyndelse, saa den skulde
sorkynde Dig, at Du har Troen. Naar da de bange Bekymringer
reise sig, at Du dog maaskee ikke har Troen, saa gjentager Chri-
stendommen uforandret ,,Dig skeer, som Du troer". Hvor strengt!
Du faaer af Fortællingen om Hovidsmanden at vide, at han
havde Troen, det vedkommer egentligen slet ikke Dig; og saa
faaer Du det Christelige at vide, at ham skete som han troede
— men Du er jo ikke Hovidsmanden. Lad os tænke, at En sagde
til Christendommen ,,det er ganske vist, at jeg er dobt, saa er det
dog vel ogsaa ganske vist, at jeg har Troen?" da vilde Christen-
dommen svare ,,Dig skeer som Du troer«. Hovidsmanden, skjøndt
ikke dobt, troede; derfor skete det ham, som han troede, forst
i hans Tro er Cvangeliet et Evangelium. Dersom Hovidsmanden,
hvorvel han kom og bad Christus om Hjælp, dog havde været
noget tvivlraadig i sin Sjel om, hvorvidt Christus formaaede
at hjælpe ham, og Christus da havde sagt det Samme ,,Dig
skee, som Du troede": hvad saa? Var det saa et Evangelium?
Nei for Hovidsmanden ikke; thi det var en Dom over ham.
Det seer saa hurtigt ud dette »Dig skee", men det holder saa
stærkt igjen dette Næste ,,som Du troer". Man kan over dette
Ord lige saa godt prædike Strengheden som Mildhedenz thi i
dette Ord er ogsaa Strengheden, den christelige Strenghed,
der jo heller ikke har taget i Betænkning at udelukke de Frygt-
agtige fra Guds Rige, eller maaskee rettere ikke har taget i Betænk-
ning at lære, at de Frygtagtige udelukke sig selv, saa man altsaa
lige saa lidet trodser sig ind i Guds Rige, som man seigt og
blødagtigt klynker sig derind. Men i disse Tider, hvor der i Stats-
Forholdene er saa megen Tale om Sikkerhed og Sikkerhed,
overforer man vel tilsidst dette paa Christendommen, og lader
Daaben være Sikkerheden — hvad den jo rigtignok ogsaa er,
dersom Du virkeligen troer, at den er Sikkerheden ,,Dig skeer
som Du troer". Havde man Ret i, uden videre at gjore Daaben

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:46:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/9/0435.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free