- Project Runeberg -  Kjærlighed uden Strømper; med indledning og anmærkninger /
8

(1910) [MARC] Author: Johan Herman Wessel With: Henrik Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

8

at spille en fremtrædende rolle i den italienske opera, og
det var derfor en digter (Metastasio), der bidrog mest til
at give den anseelse i det attende aarhundrede. I disse
operaer var den sangbare del af teksten meget ensformig
indrettet. Arien bestod som oftest af to dele; i den ene
del fremstilledes et eller andet billede fra naturen eller
menneskelivet, der dannede en analogi til den dramatiske
situation, som netop fremstilledes; i den anden del
overførtes dette billede paa denne situation; hele arien var
altsaa en lignelse; dens ene del var et „ligesom", den
anden et „saaledes". Som et eksempel hidsættes følgende
arie af en dansk operaefterligning fra midten af det attende
aarhundrede:

Fuglen i sin trygge Rede
Zittrer dog for Slangens Tænder,
Naar han hvisler neden for.
Sikkerhed os kand forlede,
At vi ud af Veyen render,
Naar vi har paa Lykken Spor.
v

De fleste arier i datidens syngespil kappes med denne
i flauhed.

En endnu større rolle spillede den franske
tragedie. I det 17de aarhundrede var den bleven udviklet
til sin høieste fuldkommenhed af Corneille og Racine, og
endnu i det 18de havde den en fremragende repræsentant
i Voltaire. Overalt i Europa blev den toneangivende; i
de fleste lande fandt den slaviske efterlignere.

Den var et barn af Ludvig XIV’s hofliv, det gav den
dens præg. Den var aristokratisk og elegant, pompøs og
glimrende som den kreds, for hvilken den blev til; men
den var tillige stiv, ensformig og konventionel. De følelser,
den fremstillede, var ridderlige og forfinede, som det
sømmede sig for en hofpoesi; det var hofmandens afslebne
følelsesliv, for hvem de store lidenskaber var raahed og
deres udbrud smagløsheder. Kjærlighed var i denne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:49:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierligh2/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free