- Project Runeberg -  Kjærlighed uden Strømper; med indledning og anmærkninger /
11

(1910) [MARC] Author: Johan Herman Wessel With: Henrik Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

11

mindelige syndere ved „maaden, som enhver sin synd
udøver paa", og hvis „heltedød" bestod i, at de sagde
„det, som andre helte sige,
naar de lastværdige forlade jorderige".

Aristoteles har endvidere udviklet læren om de tre
enheder, handlingens, tidens og stedets enhed.
Ligeoverfor det spanske dramas dristige sprang i tid og sted
fastholdt franskmændene denne lære som en af
tragediens hovedlove1. Tragedien skulde ikke blot have enhed
i handling; men altsammen skulde foregaa paa det samme
sted og paa den samme dag. Dette regeltyranni var
ligesaa snevert og unaturligt for tragedien, som de snørliv,
man allerede dengang var begyndt at bruge, var det for
damerne paa moden; det begrænsede stofvalget end
yderligere, gjorde handlingens anlæg kunstlet og holdt alle
belivende og karakteriserende enkeltheder borte. Af
pedantisk omhu for den ydre sandsynlighed maatte man
ofte tilsidesætte den indre. Sjælelige udviklinger, der i
virkeligheden vilde kræve uger, maatte man lade foregaa
i nogle øieblikke, og helte, der i aarrækker ikke havde
lagt to pinder i kors for udførelsen af sine planer, maatte
blive overfaldt af et meningsløst hastværk med at faa
altsammen gjort „idag, i denne dag", bare for at
handlingen ikke skulde vare længere end de foreskrevne 24
timer. Ogsaa stedet blev en abstraktion, en søilehal, en
forgaard, kort sagt et sted, hvor alle gik ud og ind. som
om de var hjemme, og hvor dog ingen igrunden hørte
hjemme eller havde noget at bestille. Paa denne maade

1 Efter at have spottet over spaniernes drama, fordi helte, som
er børn i første akt, undertiden optræder som oldinger i sidste, slaar
tidsalderens kritiske lys, Boileau, enhedslæren fast i de berømte vers:
Mais nous, que la raison å ses regles engage,
Nous voulons qu’avec art l’action se ménage:
Qu’en un lieu, qu’en un jour, un seul fait accompli
Tienne jusqu’ ä la fin le théåtre rempli.

(L’art poétique, III.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:49:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierligh2/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free