- Project Runeberg -  Kina-konferensen i Stockholm d. 4-8 mars 1899 /
54

(1899) [MARC] With: Erik Jakob Ekman - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I - 6. Kinas mytologi, buddhismen och taoismen. Af C. H. Tjäder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Löften.



Att gifva löften utgör ofta en viktig faktor i den hedniska
gudstjänsten. Den tillbedjande säger t. ex., knäböjande inför
afguden: »Om min ende son, som är sjuk, tillfrisknar, lofvar
jag att bidraga med 20 tael[1] till detta tempels restaurering».
Om löftet sedan ej hålles, anses det som höjden af
ogudaktighet, hvilket säkert framkallar gudarnes hämnd.

Böner.



De ting, om hvilka kineserna vanligen bedja, äro söner,
rikedom, långt lif, tillfrisknande från sjukdom och ämbeten i
staten. Buddhismens många och långa böner brukas nästan
uteslutande af prästerna. De äro ej hvad vi förstå med böner
utan bestå af delar af de buddhistiska klassikerna, som högt
uppläsas utantill. Ofta utsägas de sjungande af prästerna
antingen i sittande, knäböjande eller stående ställning. Man
knäfaller dock i allmänhet ej så mycket för att bedja till gudarne
som fastmer för att dyrka dem. De egentliga bönerna äro
skrifna på sanskrit, hvars ljud man återgifvit med kinesiska
skriftecken. Häraf blifva de naturligen fullkomligt obegripliga
för den oinvigde, och icke en präst på hundra kan förklara
deras mening. Hvad folket häraf lärt, inskränker sig till några
få meningar. Den mest allmänna af dessa är: »A-mi-tå-få»,
— egentligen endast ett upprepande af Buddhas namn. Genom
att ofta upprepa detta namn hoppas man tillvinna sig den
förmenta gudomlighetens ynnest och hjälp. Allt deras
tillbedjande är själfviskt från början till slut. Kinesernas sinnen
äro praktiska, världsliga och till ytterlighet fästa vid detta
lifvets
förhållanden.

Gudarne.



Gudabilderna äro oftast ej artistiskt fulländade eller väl
uthuggna utan fula och stundom t. o. m. skräckinjagande.


[1] En tael är lika med kr. 2: 50.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:49:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kinakonf/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free