- Project Runeberg -  Kina-konferensen i Stockholm d. 4-8 mars 1899 /
64

(1899) [MARC] With: Erik Jakob Ekman - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I - 7. Konfucianismen och fädernedyrkan. Af A. Andersson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

straffdomar och landsplågor, som folket genom sina synder
ådragit sig. Han får alltså karakteren af medlare mellan
himmelen och människorna. Men det synes vara det mest tröstlösa
kall, ty, om en människa under sitt lif icke gör det goda, är
det då tänkbart, att offer och böner skulle frälsa henne? »Nej»
säger Konfucius, »den som syndar emot himmelen, för honom
hjälpa inga böner.»

Eeligionens uppkomst beskrifves på följande sätt. I
begynnelsen hade människan att lifnära sig af markens örter och
att släcka sin törst ur floder och källor. Hon var på visst
sätt sämre utrustad än djuren, ty hon saknade hårbeklädnad
och kroppsliga försvarsvapen. Då hon såg luftens bevingade
varelser eller markens väldiga djur, uppfylldes hon af fruktan
och vördnad, som dref henne att dyrka dem, alldenstund de
hade makt att skada eller gagna henne. Så småningom har
dock människan blifvit medveten om sin öfverlägsenhet öfver
djuren och lyckats eröfra åt sig de områden, som ursprungligen
innehafts af skogens vilda djur. Därefter började människan
föda sig med djurens kött och kläda sig med deras beklädnad
samt gifva akt på himmelens företeelser och jordens ting, så
att hon kunde rusta sig för årets växlande tider. På detta sätt
öfvergick man till civilisationen, och därmed kom krafvet på
ungdomens uppfostran och andra lifvets plikter. Så följde
utvecklingen att söka öfvervinna sina brister genom studier och att
undertrycka sin vrede och kufva sina begär. Något bekvämare
medel till mänsklighetens höjande gifves icke, säger Konfucius.

De människor, som hängifva sig åt laster och njutningar,
är det omöjligt till och med för själfva himmelen att förbättra.
Men en god människa har fyra regler för sitt uppförande:
Vörda dina föräldrar på ett sådant sätt, som det anstår ett
barn att göra. Vörda din öfverhet, såsom det anstår en
undersåte att göra. Tjäna din äldre broder, såsom man har rätt att
fordra af en yngre. Skicka dig mot dina vänner, såsom man
har rättighet att fordra af en vän.

För öfrigt kan Konfucii läras sederegler sammanfattas i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue May 14 23:18:49 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kinakonf/0070.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free