- Project Runeberg -  Kina-konferensen i Stockholm d. 4-8 mars 1899 /
65

(1899) [MARC] With: Erik Jakob Ekman - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I - 7. Konfucianismen och fädernedyrkan. Af A. Andersson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

följande moralbud: Gör det goda hvarje tid, på hvarje ort och
under alla. omständigheter, så blir da dygdig och vis. Öfva
stränghet mot dig själf och fördrag med tålamod andras fel.
Om du följer pliktens bud, som din förnuftiga natur
före-skrifver dig, så hyser du samma tänkesätt mot andra som mot
dig själf och gör ej andra något, som du ej önskar skall blifva
gjordt mot dig själf.

Om döden säger Konfucius: »Jag känner ej ännu lifvet,
huru skulle jag då kunna känna döden?»

Andevärlden och förfädernas dyrkan spelar en stor roll bland
konfucianisterna. Anden är en underbar förening af eter och
materie, d. ä. himmel och jord. Dessa båda grundkrafter utöfva
ett egendomligt inflytande på hvarandra och genomtränga allting.
Detta är, hvad Konfucius kallar ande. Alla ting hafva sina
särskilda osynliga andar. Vi förnimma, huru de uppenbara sin
makt i öfversvämningar, i stormarnas dån, i åskans mullrande,
i jordbäfningar och i alla möjliga kritiska tilldragelser. Så hafva
äfven alla fåglar, kräldjur, insekter och fiskar sina osynliga
andar, hvilkas kraft uppenbarar sig i dessa djurs flykt,
springande, surrande och simmande. På liknande sätt förhåller det
sig med alla växter.

Hos människan är anden mera utbildad än hos andra
varelser i världen. Därför kan människans ande fortlefva efter
kroppens död utan att behöfva någon materiell boning. En
sådan ande kallas gengångare och har förmåga att gagna
eller skada människorna. Om därför en medlem i en familj
tycker sig hafva blifvit förolämpad och ej kan utkräfva nog
svår hämnd i tiden, brukar den gärna förkorta sitt lif, på det
att anden må komma i tillfälle att skada sin fiende. De
efterlefvande, som drabbats af en så svår olycka, göra allt, hvad i
deras förmåga står, för att blidka den sålunda dödes ande. Men
äfven i allmänhet hafva människorna större plikter att fylla
emot förfädernas andar än mot de lefvande. Hvarje död
betraktas fortfarande såsom medlem af familjen. Det är de
efterlefvandes plikt att förse de döda med allt, hvad de

Kinakonferensen. 5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue May 14 23:18:49 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kinakonf/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free