- Project Runeberg -  Kina eller "Riget i Midten" /
71

(1923) [MARC] Author: Vilhelm Rasmussen - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mer sig, binder Baand om Haaret, stikker Haarspænderne ind,
binder Haaret fast, børster det og sætter deres Hue paa, hvorefter de
binder Huebaandene og lader Spidserne hænge nedad" o. s. v.
Svigerdøtre har deres særlige Forskrifter for Paaklædningen og derefter for
Opvartningen af Svigerforældrene. Der staar herom: „Saa begiver de
sig der hen, hvor Svigerforældrene sover. Naar de er kommen
derhen, spørger de med tilbageholdt Aandedrag og i en venlig Tone, om
Svigerforældrenes Klæder er varme. Dersom Svigerforældrene er
lidende, eller der er noget, der bider dem, eller de har nogen Kløe,
skal de stryge og gnide dem — paa en ærefrygtfuld Maade".

De omtalte Bøger tillige med Bogen om Fyrstendømmet Lu’s
Historie er de fem helligste Bøger; og de stammer fra Kung tse’s Tid.
De følgende er yngre, men indeholder i tilspidset Form Kung tse’s
Lære, Kinesernes alleregenligste „Trosartikler".

I Samtalernes Bog gengives der en Række spredte Bemærkninger,
vekslede mellem Kung tse og hans Disciple. Som oftest er de tørre
og snusfornuftige; men en Gang imellem er Kung tse aandfuld eller
udtrykker sig slaaende. Nogle af Kung tse’s Grundtanker er kommen
frem i deres fulde Klarhed. Et Sted siger han: „Idealet for den
men-meskelige Fuldkommenhed er Overmennesket." Andre Steder
udformer han videre sin aristokratiske Tankegang. Han siger t. Eks.: „Den
overlegne Mand [Overmennesket] handler, før han taler; siden er hans
Ord i Overensstemmelse med hans Handlemaade". — „Den Ædle
[Overmennesket] er som Vinden; Hverdagsmennesket er som
Græsset. Naar Vinden farer hen over det, maa det neje sig."

Andre Udslag af hans fornemme Livssyn er følgende
Bemærkninger: „Hav ikke Venner, som ikke er Eder jævnbyrdige." — „Er den
Mand ikke fuldkommen, der ikke føler sig fornærmet, fordi Ingen
tager Notits af ham." — „Den der regerer i Kraft af sine værdifulde
Egenskaber [og ikke ved sin Stillings Magtmidler], er som
Polarstjernen, der staar stille, medens de andre Stjerner kredser om den."
— „En Mand burde altid tænke: Jeg er ikke ilde berørt over, at jeg
ikke er kendt; men jeg søger at gøre mig værdig til at blive kendt."

At Kung tse ikke finder verdslig Attraa lastværdig, aabenbarer han
ofte f. Eks. i disse Ord: „Rigdom og Ære er det, Menneskene attraar;
men dersom det ikke kan opnaas paa en retskaffen Maade, maa man
give Afkald derpaa." Men der stilles store Fordringer til „Maaden";
ti en af hans moralske Hovedgrundsætninger er denne: „Hvad Du ikke
vil, Andre skal gøre imod Dig, maa Du heller ikke gøre mod Andre."
Men, siger han: „har En om Morgenen lært den rette Vandel at ken-

71

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:50:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kinamidt/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free