- Project Runeberg -  Kina eller "Riget i Midten" /
80

(1923) [MARC] Author: Vilhelm Rasmussen - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Paa Grundlag af Kung tse’s Tænkning har Kineserne levet deres
Liv, et højt udviklet Kulturliv, i over 2000 Aar; og det var sikkert
et Held, at Kung tse og ikke Lao tse blev den mest betydnigsfulde.
Denne sidste lovpriser alle de „Idealer", der gør Mennesket svagt,
taalsomt i Lidelser, ja i deres yderligste Form endog gør Lidelsen til
Glæde. Kung tse derimod priser Idealer, der gør Mennesket stærkt,
som væbner det imod Undertrykkelse og bringer det til at betragte
Lidelse, Ulempe, Ulyst som noget, der bør skys og holdes borte.
Betegnende for de to Tænkere er bl. a. deres Stilling til Kundskaber,
Dannelse, Dygtighed.

Lao tse siger herom: „Lad Visdommen fare, opgiv Klogskab, og
Folkets Velfærd vil stige hundredfold", et andet Sted: „Den, der lader
Studeringerne fare, kender ingen Nød"; og et tredje Sted: „Folket er
vanskeligt at regere, naar det er alt for klogt."

Hos Kung tse er Betragtningen stik modsat. Han siger som før
anført: „For at erkende Sandheden er det nødvendigt at besidde
indgaaende og udtømmende Kendskab til alt, hvad der er sagt og udrettet i
Verden, kritisk at undersøge det, omhyggeligt at overveje det, klart at
sigte det og alvorligt at føre det ud i Livet." Selv paa Moralens
Omraade stiller han sig principielt paa et rent erfaringsmæssigt
Standpunkt. Han siger bl. a.: „Hvor fortræffeligt et System af
Moral-Sandheder, der hviler paa overnaturlig Autoritet, end er, kan det dog ikke
prøves ad Erfaringens Vej. Men det, der ikke kan prøves ved Erfaring,
kan ikke gøre Krav paa Tiltro, og det, der ikke kan gøre Krav paa
Tiltro, vil Folket ikke bøje sig for." „Ethvert System af Moral-Love
maa derfor bygges paa Menneskets egen Samvittighed; og det maa
godkendes af Menneskers samstemmende Erfaring." Den principielle
Strid mellem Tro og Erfaring er derfor i Kina allerede udkæmpet —
til Fordel for Erfaringens Vej — ca. 500 Aar f. Chr; og de moderne
Republikanere og Fremfærdsførere kan hos selve Kung tse hente de

80

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:50:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kinamidt/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free