- Project Runeberg -  Kinematografien, ett bildningsmedel /
6

(1914) [MARC] [MARC] Author: Frans Hallgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Ur kinematografiens teknik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

pappskiva försedd med fyra celluloidfönster, vartannat av lika
färg, exempelvis rött eller grönt. Under det att skivan med
fönstren föras fram och tillbaka förbi titthålen, betraktar man
genom dessa en bakom stående bild av, låtom oss säga, en
släggande smed, vilken är tecknad i tvänne situationer, den
ena i grönt med släggan lyftad, den andra i rött och med
släggan på städet. Även vid ett ganska långsamt förbiförande
av fönstren tyckes smeden lyfta och sänka släggan, alltså
utföra en rörelse. Och dock äro ju de båda bilderna i sig själva
fullkomligt stilla.

Om vi icke dess mindre få en föreställning av rörelse,
måste denna i så fall ha uppkonstruerats i vårt medvetande,
ty ingenting har försatt bilderna i rörelse. Egentligen stå de
där lika stilla hela tiden, vi se släggandet pågå.

Det finnes en viss grad av likhet mellan de båda
situationsbilderna. Denna är så pass stor, att den tillåter en
identifiering, ett någorlunda hastigt fastställande av att det är
samma individ, som med sitt verktyg endast kommit att
intaga förändrade ställningar. Men en sådan förändring kan
icke tänkas utan i förening med rörelse. Nödvändigheten i
detta förhållande har blivit till en allmän föreställning i vårt
medvetande, vilken uppkommit genom det dagliga
iakttagandet av föremåls verkliga rörelser. Det är denna allmänna
föreställning i vårt medvetande, att en ny situation förutsätter
en rörelse, vilken även här tillkommer och sammansmälter
med identifieringen av de båda i verkligheten särskilda
bilderna, så att vi också hos dem få en föreställning av en
rörelse, en handling.

Ett psykiskt förlopp sådant som det ovan beskrivna
är tvivelsutan för handen såsom det väsentliga momentet även
vid vårt åskådande av den moderna »levande» bilden, där

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:50:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kinemato/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free