- Project Runeberg -  Kinematografien, ett bildningsmedel /
50

(1914) [MARC] [MARC] Author: Frans Hallgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Ur kinematografiens historia - 9. Olika länders filmframställningar - a) Italien - b) Danmark

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— so —
g. Olika länders filmframställningar,
a) Italien.
Jämte de båda ovannämnda stora huvudgrupperna av
filmer var det från början endast de italienska filmalstren,
som erhöllo någon större utbredning. De karaktäriserade sig
gärna genom framställning av ohyggliga skräckscener. Men
många av de filrnbilder, som kommo hit upp, hade hämtat
sina motiv ur sitt hemlands forna historia, en och annan med
briljant verkande dekorationer och uttrycksfullt spel.
b) Danmark.
Dansk filmframställning var länge nog i varje avse-
ende underhaltig. Vad det konstnärliga momentet beträffar,
lyckades den dock efter någon tid förskaffa sig en inom den
egentliga biografvärlden tämligen framskjuten ställning. Dess
komiska bilder skatta de markerat åt den sämre revy- och värie-
tésmaken. Och även om icke så få av de senare årens danska
filmdramer kunna anses stå jämförelsevis högt i konstnärligt
hänseende, så karaktärisera de sig därjämte vad ämnesval och
framställningens art beträffar som starkt sensationella.
Bild 32. Adam Poulsen i »Et Gensyn».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:50:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kinemato/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free