- Project Runeberg -  Kinesere og andre folk : sett fra en misjonærs synspunkt /
16

(1935) [MARC] Author: Volrath Vogt - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hedenskapets tragedie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

16
dag. Nei, først måtte sønnen tilbringe en vakenatt
like på kanten av graven.
Dette var altså en prøve på fedredyrkelsen, eller
rettere sagt en prøve på de rester av fedredyrkelse
som ennu den dag idag kan finnes blandt våre krist
ne. Jeg tror forresten også at flertallet innen våre
menigheter begynner å reagere mot den slags tilstel
linger. De finner — likesom vi norske — at et slikt
falsk og uekte vesen ikke bør finnes blandt dem som
for alvor vil høre Kristus til.
Næst efter konfutsianismen må vi se litt på
taoismen. Som dens stifter regnes den store tenker
Laotse, som levde omtrent samtidig med Konfutsius.
Det antas at han er forfatter av det filosofiske verk
Tao-teh-chin, som den dag idag regnes som taois
mens hellige bok. Den er delt i 2 avsnitt. Det første
handler om det meget omskrevne ord tao, eller livs
loven, det anmet handler oim teh, eller dyden.
Om ordet «tao» er der skrevet en hel filosofisk
litteratur. Det er et ord som de lærde åpenbart har
hatt vidt forskjellige meninger om, og jeg skal ikke
påta mig å skifte rett og skjel mellem dem Kun så
meget kan også en legmann forstå at ordet «tao» er
et overordentlig viktig ord i kinesernes hele tanke
gang. Vi gjør vel best i rett og slett å oversette det
med «livsloven», den evige, uutgrundelige lov, hvor
ved verden er skapt og oprettholdes. Mange har
tenkt sig at ordet simpelthen peker hen på Gud —
andre benekter dette. En ting er sikkert, nemlig at
ordet «tao» har fått en enestående plass i det kine
siske nytestamente. Første vers i Johannes-evange
liet lyder således: / begynnelsen var «tao», «tao»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:18:15 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kinesere/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free