- Project Runeberg -  Kinesere og andre folk : sett fra en misjonærs synspunkt /
17

(1935) [MARC] Author: Volrath Vogt - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hedenskapets tragedie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

17
var hos Gud, og «føo» var Gud. Altså tao brnkes
simpelthen i betydningen ordet, slik som diette trer
oss i møte i Johs. 1, 1.
Taoismen lærer at dyd i virkeligheten er lydighet
mot livsloven, tilværelsens evige lov. Her er tanke
glimt som synes å antyde at Gud seiv må ha hatt
sin finger med i verket dengang Laotse utformet
sitt tankesystem. Laotse skriver: *Der gis noget
übestemt og dog fullendt. Det bestod allerede før
himmelen og jorden var. Det er rolig og ulegemlig.
Det står alene og forandrer sig ikke. Det gjennem
trenger alt. Det kan anses som en mor for verden.»
Hvem kan egentlig lese disse linjer uten å spørre
om de ikke simpelthen peker hen på Gud?
Laotse lærer imidlertid andre ting som åpenbart
er uriktige. «Menneskehjertet er oprinnelig godt.»
Her menes — vel å merke — ikke vår stilling før
syndefallet. Nei, her menes kort og godt at hver
enkelt av oss har været gode fra fødselen av. —
Akk, om det hadde været så vel med oss!
Men hvad man nu enn kan ha å si om taoismen
fra begynnelsen av, så er denne religion trukket
ned i smusset på en måte som er overmåte sørgelig.
Den er i tidenes løp blitt en enestående samling
av overtro og djevlebesvergelse og meget annet. Det
som nu i våre dager kalles taoisme, må nærmest
betegnes som bunnfallet i Kinas religioner.
Endelig har vi buddhismen, den tredje &7 Kinas
religioner. Den har sine røtter i India og er like
så gammel som Konfutsianismen. Dog kom den
ikke til Kina før et par hundre år før Kristi fødsel.
Oprinnelig kjenner buddhismen ingen gud som man
skal be til. Den er nærmest et filosofisk system som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:18:15 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kinesere/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free