- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
7

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Indledning - § 4. Kirken og Bygningskunsten. Stilbegrebet - § 5. Kirken og Kunstindustrien - § 6. Kirken og Billedkunsten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

7
sig som noget andet og mere end ethvert andet, til verdsligt
Brug bestemt Hus. D6t inaa allerede i sin Form vise sig som
det, det er, som et*Symbolum, idet det uden overlæsset Pragt
udfoldelse præges at den Aands Høihed, i hvis Tjeneste Huset
staar. Med Nødvendighed bunden til Bygningsmaterialets
tekniske og statiske Love, hvis Overskridelse vilde have Byg
ningens materielle Ruin tilfølge, har Bygningskunsten den Op
gave at give disse Love et Udtryk, der svarer til og for Øiet
forklarer Bygningens Bestemmelse. Denne i Formen til
synekommende Harmoni mellem Bygningens Materiale
og dens Bestemmelse betegner man som dens arkitekto
niske Stil. Denne Stil betinges til en vis Grad forskjellig
ikke blot efter Bygningens egen Art, seet fra 1) Materialets
saavelsom fra 2) Bestemmelsens Synspunkt, men ogsaa efter
de forskjellige byggende 3) Tidsaldres, 4) Folkeslags, 5) Pro
vinsers, 6) Skolers og 7) Individers kunstneriske Eiendommelig
heder. Man kan saaledes tale om: 1) Træbygningsstil contra
Stenbygningsstil, 2) Kathedralstil contra Baptisteriestil, 3) old
kristelig Stil contra Renaissancestil, 4) tysk-romansk Stil contra
fransk-romansk Stil, 5) lombardisk-italiensk Stil contra toskansk
italiensk Stil, 6) Cistercienserstil contra Franciskanerstil, 7)
Bramantes Stil contra Brunelleschis Stil o. s. v.
§5. Kirken og Kunstindustrien. Stilprincipet vil ifølge
sit Væsen gjennemtrænge ikke blot selve Bygningen i alle dens
Dele, der bør staa i fuld stilistisk Overensstemmelse baade med
hverandre og med Kirkebygningen i dens Helhed, men det vil
med indre Nødvendighed maatte give enhver til Bygningen
knyttet Brugsgjenstands Form noget af sit Enhedspræg:. Altar
og Altarkar, Døbefont, Prædikestol o. 8. v. maa have 6N vis
Overensstemmelse baade med den Bygning, de tilhører, og med
hverandre indbyrdes. Med andre Ord: den arkitektoniske Stil
betinger i høi Grad den tektoniske Stil. Det er ogsaa
Følelsen af denne Bygningskunstens det hele tekniske Omraade
beherskende Stilling, der nar givet den Navnet Arkitektur (af
dpxi-, første, ledende, og TexTcuvco, tømrer, forfærdiger).
§6. Kirken og Billedkunsten. Den samme betingende
Stilling som overfor de tekniske Kunster indtager Bygnings
kunsten skjønt i betydelig modificeret Grad ogsaa overfor Billed

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:48:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeark/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free