- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
9

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Indledning - § 6. Kirken og Billedkunsten - § 7. Den kirkelige Kunstarkæologis Gjenstand

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

9
,
stundom — livad der endnu er Tilfældet i den græske Kirke —
tiltaget sig Magten til at bestemme, ikke blot nvad den kirke
lige Kunst skal fremstille, men ogsaa hvorledes Kunstnerens
Fantasi skal 86 den kirkelige Fremstillingsgjenstand (Athos
skolen, ’Epjanveva xf\c Xraypacf»txf|c — Malerbogen — den rus
siske «Podlinik», der giver detaillerede Regler for enhver
kirkelig Lili6dtr6inßtillinF) — dvad der virker dræbende paa
Kunstnerens Fantasi og derved paa Kunstens Liv og dens
skjønne Menneskelighed, idet det gjør Kunstværket til en blot
og bar Skablon; men disse Indgreb kan udenfor den græske
Kirke kun paa ganske enkelte Punkter paavises og er svundne
mere og mere. For det andet har man ment, at da Billed
kunsten for Kirken væsentlig har Betydning for sit didaktiske
Øiemeds og ikke for Kunstens egen Skyld, og saaledes lægger
større Vægt paa Indholdet end paa Formens Skjønhed og
Sandhed, har den kirkelige Billedkunst lidet eller intet med
Kunst at gjøre, idet denne ifølge Bit Væsen henter Bit Kunst
værd fra Formen. Hertil maa dog svares, at skjønt de kirkelige
Billeder ganske vist er bundne til en bestemt Indholdskreds
og til bestemte kirkelige Typer (§ 3), er der indenfor denne
Begrænsning intet, som hindrer Kunstneren fra at lee^ge den
fulde og tilbørlige Vægt. paa Formens selvstændige Betydning
og Fremstillingens rent kunstneriske Værd. At usmagelige
Fremstillinger forekommer i den kirkelige Kunst, er hverken
mindre eller mere sædvanligt, end at de forekommer i den
verdslige; og slet Kunst er slet Kunst baade i og udenfor
Kirken og vil inden denne aftage, jo mere Geistlighed og
Menighed voxer i Forstaaelse af Kunstens virkelige Betydning
ogsaa for det kirkelige Liv og dettes værdige Fremtræden (§ 1).
§ 7. Den kirkelige Kunstarkæologis Gjenstand. Vor
Undersøgelses Gjenstand er saaledes dels de til kirkeligt
Brug opførte Bygninger (Arkitektonik), dels de i eller udenfor
disse bevarede, faste eller bevægelige kirkelige Brugsgjen
stan de (Tektonik) samt endelig de til Bygningen og denB
Gjenstande knyttede Billeder (Ikonografi). Et forklarende og
supplerende Tillæg udgjør Læren om de kirkelige Dragter
(Kostumelære) og Indskrifter (Epigrafik).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:48:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeark/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free