- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
149

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Bog. De kirkelige Billeder (Ikonografi) - § 86. Billedkunstens Teknik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

149
(Glasfluss), der indlagdes enten mellem Konturer at Guldtraade
(cloissons), indsmeltede paa en Metalgrund (email doisonné)
eller i Fordybninger i selve Metalgrunden (email champlevé).
De bedste Emaljmalerier skriver sig fra I^imo^6B i I^rankri^
(Limousiner-Emalj).
Terrakottamaleri finder kun ringe Anvendelse i Kirken,
naar undtages de navnlig i Florentinerkirkerne hyppigt fore
kommende Reliefer i glaseret og farvet Terrakotta, de saakaldte
Robbiaarbeider (af Luca della Robbia og hans Sønner), især
Ma6onn3,dili6H6i’ med Barnet i Blomster- og Frugtguirlander
(nu mest i Museerne). De tilhører altsaa baade Plastiken
og Maleriet (se Side 147).
Glasmalerier 3,nv6n6t68 især i de store gothiske Kirke
vinduer og er beregnede paa gjennemfaldende Lys, egentlig
kun synlige fra Kirkens Indre. Glasmaleriet blomstrede ogsaa
netop under Gothiken fra 12te til 15de Aarhundrede. Kunsten
glemtes efterhaanden og er først i det 19de Aarhundrede gjen
opdaget.
HloBaikiiial6i’i6r frembringes ved at sætte utallige smaa,
uligefarvede Stene, Paster eller Glasstykker ved Siden af
hverandre, Baa at de danner Figurer. Denne allerede af de
antike Folk udøvede Kunst optages allerede i Oldkirken, især
for Apsider og Triumfbuer. Om Opus Alexandrinum og Cosmat
arbeider 86 § 26. I den moderne Mosaikkunst skjelner man
mellem den almindelige romerske Mosaik og Florentiner-
Mosaik, der skiller sig fra hin ved, at hver særskilt kontureret
Gjenstand (t. Ex. hvert Blad at 6N Rose) er tildannet at et
Stykke (pietra dura).
De tegnende (grafiske) Kunster — «sort og hvidt» —
faar egentlig først sin Betydning for Kirken efter Bogtrykker
kunstens Opfindelse, især i Reformationstiden, 6a Tegninger
kunde mangfoldiggjøres ved Pressen og derved faa en Ud
bredelse, der gjorde dem til et virksomt Vaaben i Reformatorernes
Haand, som Biblia pauperum, for at udbrede de reformatoriske
Ideer gjennem Kobberstik og Træsnit (Formsnit). Til at
omtale de forskjellige Arter af grafisk Kunst er her ikke 8t666t.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:48:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeark/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free