- Project Runeberg -  Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi /
154

(1902) [MARC] Author: Lorentz Dietrichson - Tema: Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredie Bog. De kirkelige Billeder (Ikonografi) - Første Kapitel. Symboliske Billeder - § 88. Kristussymboler

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

154
vaaviß6B leende før Kristi Tid, altsaa udenfor Kristendommen.
I den førhieronymitiske Oversættelse at Ezek. 9, 4, hvor vi
nu kun læser, at Gud befalede at sætte «et Tegn» i de ud
valFt6B Pander, 133868: «Da signum Thau (T) in frontibns
virortm.» Allerede Tertullian, der (f 220) endnu stadig Baa
T-Korset i Brug som Straffieredskab, forklarer (adv. Mare. 3, 22)
dette T om Korset, da det virkelige Straffekors, der bestod at
oraupoc (Stammen) og det oV6npaH denne i ret Vinkel lagte
patibulum, netop havde Formen T (det saakaldte Antoniuskors).
Ja, det turde vel OABUH QNnd6, at der ved det bru^t6 Ord, der
i Arabisk ligefrem skal betyde «Kors», er tænkt paa det gamle
samaritanske og fønikiske Thau, der ligefrem har Formen at
et Kors staaende "j~ eller liggende X (Andreaskors). Bogstavet
Thau er derhos ved sin Talbetydning (300) et mystisk VoMtav,
hvis hellige Betydning gav de gamle meget at tænke paa.
«^/«ms^^s Thau, litera græca, Thau .3^««m e^^cis^» siger et
ældgammelt Vers, og Lukian lader Bogstavet Thau blive an
klaget, fordi man brugte at hænge Folk paa det. Hieronymus
siger, at i den gamle, hebraiske Skrift, som Bainaritanerne
endnu idag bruger, har det sidste Bogstav Thau Formen at
det Kors, hvormed de kristne betegner sine Pander. Læser vi
med Opmærksomhed Skildringen af, hvorledes Jakob velsignede
Efraira og Manasse (Gen. 48, 13. 14), saa vil vi se, at han
lagde sine Arme korsvis over deres Hoveder under Velsignelsen.
Paa to Steder i det gamle Testamente s}rnes altsaa Korset at
forekomme som et Velsignelsens og Udvælgelsens Tegn. Skulde
altßaa Ezekiel sætte et Kors i de udvalFteß dauder, og Korßede
Jakob sine Arme til Velsignelse, saa spørges: Hvorfra skrev
sig da denne Betydning at Korset som lldv3Ll^eiß6B- og Vel
signelses-Tegn før Kristi Tid?
For at forståa denne Korsets førkristne Betydning maa vi
Zaa op i forhistoriske Tider og til fjerne Lande. Hankekorset
fandt vi jo i Indien, og her betegnede Vischnus og Sivas Til
bedere sine Pander med det hellige T (Munter) til Beskyttelse
mod ondt; i Norges Asaalder falder lkorß Haininerte^n nsi
agtig sammen med T-Korset, og Ægypterne gjorde Korstegnet
T for at velsigne Brødet (Munter). Men Ægypterne gjorde
noget mere; Kredsen var — som bekjendt — i Oldtiden Evig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:48:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kirkeark/0162.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free